Vader és a rakoncátlan kölkök - Star Wars IV. - Új remény

Road to The Force Awakens III.

2015. december 07. - Mikro

Személy szerint úgy vagyok a Star Wars filmekkel, mint a tökfőzelékkel. Nem rajongok érte, de ha elém kerül, könnyedén elfogyasztom. Nyilván ez egy borzasztó hasonlat volt, én meg borzasztó rossz enciklopédikus tudással rendelkezem a Csillagok háborúja univerzum tekintetében. Nincs is hát kizárva, hogy a kritikámmal kivágom pár rajongónál a biztosítékot, hisz az univerzum élvezői kisebb egyházat alakítottak már, vallással pedig nem játszik az ember. Akárhogy is, bevállaltam a negyedik részt, vagyis az első részt, a fene se tudja, aki bővebben akarja tudni, mi van, annak írtunk egy cikket a filmek sorrendjéről és bővebben az univerzumról is. Egy szó, mint száz, a két trilógia sok mindenben különbözik egymástól, és mégis együtt alkotnak történetet. Én nem a Machete sorrendet követve álltam neki a dolognak, de igyekszem spoilermentes maradni, és önálló filmként is nézni az Új reményt.

A sztori szerint van a csúnya Galaktikus Birodalom és az elnyomás elleni lázadók. A lázadók megkaparintják a Halálcsillag tervrajzait (ami egy gigantikus űrállomás és percek alatt hamuvá robbant bármilyen bolygót) és Leia hercegnő rohan vele az űr hidegében, mikor a birodalmi Darth Vader, a hatalom kegyetlen csatlósa megtámadja a hajót a rajzok miatt. Leia hercegnő még időben kidob a hajóról két droidot a tervrajzokkal és egy üzenettel egy bizonyos Obi-Wan Kenobinak. A droidok persze elkeverednek és a Skywalker családhoz kerülnek. Az ifjú Luke Skywalker nagybátyjával és annak feleségével éldegél, szántja az űrnövényeket a Tatooine-on és le akar lépni otthonról, mint az egyszeri egyetemista vidékről Pestre. Ő találja meg a tikos üzenetet, aztán az öreg Kenobit, hogy elinduljanak megmenteni a galaxist.

A Star Wars sztorinak van egy ütőkártyája, az pedig az erő. Ezzel egy kis mitológiát épít a történet, hisz vannak a Jedik, akik az erő birtokosai és fénykardal hadonászva igyekeznek békét tartani a galaxisban. Az erőt megismerni nehéz, hosszú folyamat, és az ember könnyen átcsúszhat a rossz oldalra, mint a Zuschlag János. Így jár az öreg Darth Vader is, aki tetőtől talpig fekete űrruciban meglehetősen félelmetes jelenség (és a popkultúra legmenőbb főgonosza).

Számomra, és talán sokan mások számára is, a Csillagok háborúja nagy előnye a gondosan kiépített univerzum. Az Új remény kellemes vonása az, hogy szinte in medias res csöppenünk a történetbe, hisz hallunk Luke apjáról, aki Kenobi barátja volt, tanítványa pedig nem más, mint Vader. Érezzük, hogy itt egy jól kiépített világban lépkedünk, és ez jót tesz az egyszeri nézőnek.

A másik, ami ütőkártya a filmben, hogy jó karaktereket kapunk. Mai szemmel ezek kicsit sztereotip karakterek, de csak azért, mert a film annyi mindenre hatott már, ezt kár is tagadni. Mindenesetre a dolog működik. Megkapjuk a bölcs öreget (ala Gandalf), a vicces mellékszereplőt (C-3PO), a csini, de bátor hercegnőt, a nagyszájú, de érző szívű kalandort (akinek a titkolt fia valahol a szintén kult Firefly-ban megtalálható) és a menő gonoszt is.

A film szereplői meglehetősen jól lettek kiválasztva, bár Mark Hamill nekem néha elég ostoba képet vág, de ez legyen a legkevesebb. A prímet persze Harrison Ford viszi (akinek talán legjobban bejött a karrier), és Carrie Fisherrel (Leia hercegnő) pedig frankón működik a kémia. Nem is tudom, ők összejöttek a forgatás alatt?

Azt le kell szögezni az elején, hogy a film 1977-es, szóval aki Michael Bay magasságú robbanásorgiát vár, az csalódni fog, de azért tudjuk, hogy a látvány ritkán jelent bármit is. Ennek ellenére nekem valahogy egységesebb volt, mint az új gyártású trilógia. Nyilván ott sokkal „menőbb” dolgok történnek, repkednek az űrhajók, meg tele van futurisztikus épülettel, itt viszont nekem minden valóságosabbnak hatott, talán mert nem zöld háttér előtt vették fel az atyaúristent is. Egyébként érdekes, hogy ma sem hat azért határtalan gagyinak a technikai megvalósítás, teljesen élvezhető a film.

Persze nem a látvány a lényeg, hanem a történet. Az persze nem egy túlbonyolított valami, de itt nem is kell, hogy az legyen. A Csillagok háborúja egy könnyed űropera, és a történet ennek minden tekintetben megfelel. Kapunk menekülést, izgalmat és kalandot, lézerágyúkat meg hősök elé gördített nehézségeket, és persze egy kevés humort.

Ezt is sikk manapság cinkelni, mint minden mást. Akadnak is PC versus Mac hívőkhöz hasonló csatározások, de ez teljesen felesleges. Nyilván a Star Warsnak is vannak hibái (nem is beszélek a két trilógia összekötésében felfedezhető logikai bakikról), de az Új remény egy önmagában is tökéletesen élvezhető, kellemes kikapcsolódást biztosító film.

(Megjegyzésként elmondanám, hogy kétféle változat van a régi trilógiából, az eredeti és egy digitálisan felújított. Nekem fogalmam sincs, melyiket láttam.)

A bejegyzés trackback címe:

https://akritizator.blog.hu/api/trackback/id/tr638142008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

os2_fan 2015.12.08. 16:29:00

Leia hercegnő (nem Leila!)

os2_fan 2015.12.08. 16:34:48

Owen bácsi és Beru néni nem űrnövényeket szánt, hanem párafarmot üzemeltet.

Mikro 2015.12.08. 16:35:11

@os2_fan: A zisten verje meg, tényleg. Köszi, gyors kijavítom. :)

os2_fan 2015.12.08. 16:40:24

@Mikro: Ne aggódj! Az információhiányos 80-as években évekig Leilát gondoltam én is :-)

Mikro 2015.12.08. 16:41:45

@os2_fan: Akárhhogy is, biztos kemény meló lehet az is. :/

Mikro 2015.12.08. 16:44:09

@os2_fan: Nyilván megnézhettem volna, de igazából fel sem merült. Nekem annyira természetes volt az L betű benne, hogy most így teljesen rácsodálkoztam, hogy nem úgy írják. Nyilván ezerszer olvastam a nevet, de az agyam mindig kijavította és belerakta az L betűt olvasás közben is :D :D

os2_fan 2015.12.08. 16:51:31

Az R2 droidról hosszú évekig azt gondoltam, hogy az Arthur.
10 évesen a gyorsan váltó feliratokat nehéz volt olvasni. Angolul semmit nem tudtam. Nem is értettem, miért mondanak Arthur-t, miközben R2 van a feliraton. :-))

Mikro 2015.12.08. 17:11:07

@os2_fan: Akkor gondolhatod mit éltem át c-3po-val :D

Circus 2015.12.08. 17:37:28

Össze ;)

Amúgy, bár hardcore ősrajongó vagyok (6 évesen láttam a csilivilivadiúj CsH-t, kétrészes változatban*!), korrekt összefoglaló :)

*majdnem az összes kimaradt jelenettel, hát nem sokan vagyunk a szerencsések... A mai napig nem tudom, milyen úton-módon került Magyarországra ez a verzió.

os2_fan 2015.12.08. 18:08:41

@Circus: Mikor volt ez, hogy láthattad? Azaz, mikor voltál 6 éves? :-)

Mikro 2015.12.08. 18:16:16

@Circus: Ha ez a VHS korszak volt, akkor ott sok olyan misztikus dolog történt a nyugati kultúra és a hazai találékonyság közt, ami titokzatos homályba vész a mai napig :D :D

Terror Dzsoni 2015.12.08. 18:38:51

Ha nem tudod, hogy a digitálisan felújított (ebből is van vagy 5 verzió, mert Lucas szeretni eladni ugyanazt más köntösben), vagy a régi bábos-makettes verziót láttad, akkor neked tényleg mindegy mit nézel. Gondolom akkor a Barátok közt vagy a Jó barátok egyre megy, nem tudod megkülönböztetni őket egymástól.

A lényeget mindenesetre jól levetted, de ha nem szereted, akkor ne egyél tökfőzeléket, tépd fel a hűtőt és készíts egy szenyót úgy, ahogy te szereted...

Mikro 2015.12.08. 19:55:34

@Terror Dzsoni: Azt hiszem a digitálisan felújított verziót. A birodalmi katonák droid keresése közben a háttérben másik droid katonák lovagolnak valami lényeken, de az igazat megvallva kevésbé volt releváns a film élvezete szempontjából. Számomra legalábbis, teljesen más adta meg az atmoszféráját. Egyébként felemás hangulatban vagyok a tökfőzelékkel, és így vagyok az univerzummal is, nem vagyok rajongó de kedvelem. Az Új reményt végeredményben szerettem. :)

Circus 2015.12.08. 20:58:30

@os2_fan: lehet, hogy tévedek, és 7 éves voltam, úgy 78-79-ben lehetett

@Mikro: MOZI-ban láttam, VHS-ről még csak nem is halottunk :)

Terror Dzsoni 2015.12.09. 07:21:45

@Mikro: Szerintem eme film értékelésénél fontos, hogy makettekkel oldották meg, amit ma 10 perc alatt felskiccel egy kockafejű számítógép guru. Mert - szerintem- nem feltétlenül a kissé bugyuta és alapesetben népmesei történettől lett sikeres a film, hanem az akkoriban egyeduralkodó látványvilág miatt. Gyerekkorom meghatározó élménye volt, amikor fekete-fehér tévén nézve szilveszterkor leadta a TV, valamikor 85 magasságában.

Mikro 2015.12.09. 08:22:38

@Terror Dzsoni: Igen, ebben lehet valami. Ezt írtam is, hogy sokkal élethűbben és természetesebben hat a nem digitális megoldás (nem csak itt, hanem talán mindenhol). És szerintem a második trilógiánál ez lehetett az egyik nagy baj, hogy túltolták kicsit a CGI-t.

Terror Dzsoni 2015.12.09. 13:19:28

@Mikro: Kicsit túl tolták, szemet bántóan kikönyökölt a CGI, mert ha az új részeket is makettokkal meg bábokkal oldották volna meg, elvitte volna hátán a még a korábbiaknál is bugyutább történetet.
süti beállítások módosítása