Az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy ha a HBO sorozatkészítésbe kezd, nem restek kellő pénzt és szakértelmet áldozni az aktuális projektre, így a diverzifikációnak köszönhetően igen kevés hibaszázalékkal dolgozhatnak, tehát a befektetés megterül. A HBO gyártási struktúrájára lefordítva ezt a kacifántos pénzügyi megoldást annyit tesz, hogy így vagy úgy, de a siker garantált. Na és mi a siker receptje? Lényegében kockázatmegosztást, melynek során a befektetés nem egyetlen, hanem több szegmensbe történik, legyen szó a megfelelő író és rendező, valamint adaptáció esetében az alapanyag kiválasztásáról, illetve a sztárparádé felvonultatásáról.
A Hatalmas kis hazugságok Liane Moriarty Big Little Lies című regényének adaptációja, tévéképernyőre való átültetésére a szakmában nagy névnek számító David E. Kelleyt kérték fel, aki a produceri teendők mellett a forgatókönyvet is jegyzi. A hét rész rendezéséért pedig az a Jean-Marc Vallée felelős, aki a Mielőtt meghaltam és a Vadon filmekért Oscar-jelölésig jutott. Sőt, a csatorna hite oly megingathatatlan a rendezőben, hogy a készülő Sharp objects címet viselő, szintén idén megjelenő sorozatuk rendezését is rá bízták. Liane Moriarty története, ha már az alapanyag kiválasztásának fontosságáról írtam, a maga egyszerűségében is csak középszerű, de legalább hollywoodi nagyágyú színészek igyekeznek azt a látszatot kelteni, hogy egy egészen parádés sztorival állunk szemben, ami megfelelő elegyét alkotja a társadalomkritikába oltott szórakoztatásnak. A partmenti városka cseppet sem unalmas hétköznapjait egy gyilkosság bolygatja fel, ami az iskolai alapítványi bálon történt: egyelőre nem tudjuk, ki az áldozat, ki a tettes, csak villódzó fényeket, elmosódott, majd kapkodó képsorokat látunk a vallomástételről, ahol minden apró pletyka, szóbeszéd, hazugság, igazság és féligazság a felszínre kerül: ezek gyűrűjében pedig négy nő áll.
Madeline M. Mackenzie (Reese Witherspoon) egy igazi céltudatos, erős, független családanya, aki miután a férje, Nathan lelépett egy fiatal lánnyal, Bonnie-val, egyedül nevelte a gyerekét. Bár voltak tervei és konkrét elképzelései a jövőjét illetően, a szerelem és a születendő baba beárnyékolta a karrierről szőtt álmait. Ed (Adam Scott), a második férje egy igazi mintaférj, otthonról dolgozik, besegít a háztartásban, és a gyerekek neveléséből is kiveszi a részét, Madeline mégsem elégedett háztartásbeli szerepével, többre vágyik, és az iskolai színdarab megrendezése egy nagyon fontos mérföldkő lehetne az életében. Celeste Wright (Nicole Kidman) az ügyvédi praxisát hagyta maga mögött, hogy minden idejét az ikerfiaival tölthesse. Gyönyörű, finom, intelligens nő, látszólagos gazdagságban és szerelemben élnek férjével, Perryvel (Alexander Skarsgard). Jane Chapman (Shailene Woodley) fiatal, egyedülálló anyaként költözik kisfiával a városba, hogy a szüleitől leszakadva, új életet kezdjen. Renata (Laura Dern) a karrierista nő, aki a munka és a gyereknevelés között lavírozva próbálja megtalálni az arany középutat. Négyőjük sorsa az első iskolai napon fonódik végérvényesen össze, amit a városka lakói egyértelműen a háborúba lépés első szakaszának nyilvánítanak. Történt ugyanis, hogy Jane fiát, Ziggyt azzal vádolják, hogy fojtogatta Renata kislányát, Amabellát. A triumvirátus két tagja (Madeline, Celeste) természetesen a harmadikat (Jane) védi, de Renata nem az az ember, aki annyiban hagyja a dolgot. Addig nem nyugszik, amíg az igazság az övé nem lesz, kerül, amibe kerül. Ez volt a jéghegy csúcsa, a felszín, amit engedni láttat a négy nő. De mi van a felszín alatt, ami előidézi majd a katasztrófát?
Madeline és Ed kapcsolatából hiányzik a szex és a gyengédség, és ez éket ver közéjük. Na meg a volt férj és újdonsült asszonykája, akik a lehető legnagyobb szerelemben és egyetértésben élnek együtt, amiben Madeline-nek sosem volt része, mert egyedül kellett boldoguljon az életben. Kamasz lánya eltávolodni látszik tőle, és problémáival nem az anyját találja meg, hanem Bonnie-t, ami rosszul esik neki. Tipikusan az a nő, aki mindenhol ott van, mindenről van véleménye, és azt abszolút nem rejti véka alá. Celeste és Perry falusi terminussal élve, utcára élnek, de arról senki sem tud, hogy a férfi dühkezelési gondokkal küzd, és a nő egy bántalmazó, elnyomó kapcsolatban él. Perry sokat utazik, de szereti még távolról is kiterjeszteni hatalmát a családja felett. Veszekedéseik verekedésbe, majd kiábrándító szexbe torkollnak. És abban sem vagyok biztos, hogy Celeste nem Perry nyomására hagyott fel praxisával. Egy kis közösségbe újonnan érkezőek mindig kiváltják az emberek kíváncsiságát, főleg ha egy szerencsétlen eset kapcsán minden szem rájuk szegeződik. Mi vagy inkább ki elől fut Jane, miért alszik fegyverrel a párnája alatt? A fojtogatást elkendőzni nem lehet, mert ott virít a nyoma Amabella nyakán, de vajon tényleg Ziggy tette? Renata meddig képes elmenni, ha eleve azzal kezd, hogy megfenyegeti a gyereket?
A Hatalmas kis hazugságok tehát jó érzékkel dolgozza fel a szülőség témáját, több karaktertípust vonultatva fel, de azért nem esünk hasra, mert ezekkel a nőkkel és gondjaikkal bárhol összetalálkozhatunk, a való életben és a filmvilágban egyaránt. Semmi többet vagy újat nem ad ez a sorozat, mint adott anno a Született feleségek, még a gyilkossági szál is a már bevett sémára épül, mégis nagyobb produkció látszatát kelti. Ez javarészt a rá költött pénznek és a kiváló színésznőknek köszönhető. A készítők biztosra akartak menni, tehát mindannyian olyan szerepet kaptak, amiben már egyszer láthattuk őket. Nicole Kidman, az eltelt éveknek és a tetemes mennyiségű botoxnak köszönhetően egyre inkább elveszti a vonásait, ezért jól áll neki a hallgatag, apró gesztusokkal operáló karakter. A hideg futkos a hátamon egy-egy pillantásától. Reese Whiterspoonnak sem okoz gondot egy tűzről pattant, kotnyeles nőnek a megformálása, a legtöbb romantikus vígjátékban is ezt a karaktert hozta. Shailene Woodleyt sminktelen arcával, riadt tekintetével, leányanyaságával már láthattuk több különböző alkotásban, és Laura Dernnek sem kell megizzadnia a karakterépítésben. Adva van tehát egy sorozat, ami grandiózus díszlettel, remek alkotógárdával és biztonsági játékra építő nagyágyú színésznőkkel operál, meg egy történettel, amit már láttunk, amiért már izgulhattunk egyszer.
A sorozat első két része március 11-ig ingyenesen megtekinthető a HBO GO kínálatában.