A tökéletes trükk - Nolan filmek #4

2014. október 17. - hakos05

2010 nyara. Egy barátommal állunk a pláza folyosóján a mozi előtt. Várjuk, hogy elkezdődjön az új Nolan film, az Eredet. Közben arról faggat, láttam-e a rendező korábbi műveit. Álmatlanság? Aha, valami rémlik. Batman? Ja, azok is megvoltak. Memento? Na, az még nem. Jó film? Mit rendezett még? A tökéletes trükk? Az is az övé? Láttam. Gondolom ebből világosan látszik, hogy szinte semmit se tudtam a rendezőről. Hogy miért mentem el az Eredetre? Mert a filmelőzetes a maga sejtelmességével egy látványos, de kiszámíthatatlan filmet ígért Leonardo DiCaprióval, aki az utóbbi időben nem lőtt mellé. Nálam ő volt a húzónév és a garancia a sikerre, ráadásul a kritikák is biztatóak voltak. Hozzáteszem: életem legjobb moziélménye volt. A film nem elégedett meg a puszta látvánnyal, mögötte (ezt a szót ki is hangsúlyoznám, mert sajnos manapság fordítva működik) egy csavaros történet és melodráma is kibontakozott. Valahogy így képzelnék el mai is egy jól működő blockbustert. Azóta Nolan jelenség lett.nolan1.jpg

De miért pont Christopher Nolan? Teszi fel a kérdést Szirmai Gergő is videójában. Az ő általa adott válasz meglehetősen egyszerű: az Internet elterjedésével a nyugati társadalom ráeszmélt arra, hogy bolygónk nem is olyan vidám és élhető hely, mint amilyennek elsőre látszik. És Nolan ezt a Szirmai által „nemzetközi felvilágosulás”-ként aposztrofált jelenséget lovagolja meg,[1] hogy a számítógép előtt görnyedő, földrengésekről, cunamikról, terrorizmusról olvasó, egyébként tehetetlen felhasználó is önigazolást nyerhessen minderről. Nos, információáramlás korábban is létezett, csak nem ilyen gyorsléptékben. De ha elindulunk azon az úton, amit Gergő képekkel is illusztrált, hogy a harmadik világ problémáiról a nyugati társadalomban élő ember pillanatok alatt tájékozódni tud és adott esetben a saját jólétéhez viszonyít, szintén nem újkeletű jelenség. Az európai ember látóköre jó ötszáz évvel ezelőtt kitágult már: a nagy földrajzi felfedezések korszaka alapjaiban rengette meg a talpunk alatt a talajt, melynek eredményeképpen az egész emberiségről alkotott képünket újra kellett definiálni. Hol volt még akkor az Internet? Nolan filmjeiben általában egyébként sem a külső világból, hanem belülről eredeztethető a konfliktus.[2] Kivéve talán a Batman filmeket, ahol a denevérembernek reagálnia kell a város ért támadásokra (de a trilógiában a belső konfliktusok is markánsan jelen vannak).nolan2.jpg

Közelebb vihet a megoldáshoz, ha azt a kérdést tesszük fel, hogy ki is az a Christopher Nolan. A rendező édesanyja amerikai, apja pedig brit. Hamar a Warner felfedezettje lett és lehetősége adódott blockbustert rendezni. Így az európai szerzői szemléletű rendszerből a stúdiórendszerbe csöppent. Vajon össze lehet egyeztetni a két felfogást?[3] Természetesen igen. Az ún. midcult filmeket pontosan erre találták ki. E kettő határmezsgyéjén egyensúlyoznak: egyszerre szolgálják ki a tömeg- és egyszerre a művészfilmes közönség igényét. Mivel a határok elmosódnak Nolan filmjei tanmesék lehetnek arról, hogy posztmodern világunkban mit jelent szerzőnek lenni.[4] És valóban: hősei gyakran megszállottak, akik varázslat, álom és valóság közt keresik helyüket a világban. A végletekig kicentizett, ugyanakkor rendesen megkavart narrációs technika, valamint a nyitva hagyott befejezések mind-mind folyamatos kétségek közt lebegtetik a nézőt és ezáltal is ezt a gondolatmenetet erősítik.le prestige.jpg

Ezzel el is érkeztünk A tökéletes trükk című filmhez. A történet végtelenül egyszerű: két bűvész párharcát láthatjuk kibontakozni. A vérre menő küzdelem a nézők kegyeiért folyik: ki tud nagyobb termet megtölteni. Ehhez azonban mind jobb és jobb trükkökre van szükség. Megszállott hősből ezúttal kettő is akad: Angier (Hugh Jackman) és Borden (Christian Bale) személyében.[5]A filmre végig a kettősség lesz jellemző. Már azt is nehéz eldönteni kettejük közül ki a film igazi főszereplője. Egyik pillanatban Jackman, a másikban Bale karakterének szurkolunk, de rá kell jönnünk egyik se több vagy jobb a másiknál. A narráció szintén keszekusza: „a riválisa meggyilkolásának vádjával börtönbe került Borden Angier naplóját olvassa, amit amaz Borden naplójának olvasása közben írt néhány évvel korábban.”[6] Így ezeket a naplóbejegyzéseket látjuk megelevenedni kettős flashbackek segítségével.[7] A történet tehát egy rejtélyes halálesettel indít, mely a nézők szeme előtt sem világos, hogy miképp zajlott le. De ugyanúgy rejtélyes a cselekmény azon indikátora, mely szintén egy feltételezett gyilkosságból indul ki (mi látjuk, de megkérdőjelezhető a szándékosság megléte) és amely végül a két barát párharcához vezet. Aztán ott vannak még a nők, akik kettős játékot űznek a férfiakkal. Mi nézők meg kapkodhatjuk a fejünket, ki kivel van. Értelmezhető a film úgyis, mint riválisfilm. A két bűvész űzhetne teljesen más foglalkozást is, ha arról van szó, hogy meddig mehet el az ember a fanatizmusával és, hogy megéri-e tönkretennie az embernek mindent maga körül a siker érdekében (lásd Szirmai Gergely videóját).[8] Csak hogy nem lenne midcult-film, ha itt nem többről lenne szó! Ha megvizsgálunk pár kérdést a filmmel kapcsolatban, igen érdekes megoldásra jutunk.Prestige_560x330_MCDPRES_EC006_H-thumb-560xauto-28658.jpg

Miért bűvészek? Miért tizenkilencedik századvégi bűvészek? A válasz: ekkor még épp csak megszületőben volt a mozi. A szemfényvesztés még a bűvészek kiváltsága volt: ők hitették el a nézőkkel azt, hogy amit látnak az a valóság, megfeledkezve arról, hogy csak egy jól konstruált trükknek az áldozatai. Ez a gondolatmenet tökéletesen egybevág a korábban említett filmművészet-felfogással. Hiszen a bűvészek között megtaláljuk az egyedi ötletből alkotót és azt, aki a technikai újdonsággal ellensúlyozza majd kreativitásának hiányát. Ők egy-egy hollywoodi rendező szerzői képének felelnek majd meg, valamelyikőjük sorsa pedig bukásra van ítélve. [9] Érdemes még szót ejteni a háttérben kibontakozó párharcról is Tesla és Edison között. Utóbbit ugyan nem látjuk közvetlenül a vásznon csak az embereit, amint megfigyelnek. Tesla alkotószellemének tanúi lehetünk, a végén azonban mégis neki kell összecsomagolni. Ne feledjük azt sem, hogy Edison csinált valódi üzleti modellt a filmkészítésből! Jelen filmmel kapcsolatban így ez a gondolatmenet is kettős bizonyságot nyert.tesla.jpg

Már csak arra kell vigyázni, hogy a rendező belső küzdelme, a filmben látható csavaros narrációs technika és a rideg atmoszféra ne menjen az élvezhetőség rovására. Ez a két Batman közé beiktatott darab önigazolásnak megfelelő volt, de mi nézők általában azt szeretjük, ha nekünk közölnek. De A Sötét lovagtól kezdve úgy tűnik, Christopher Nolan megtalálta a maga útját.

 

[1] A tökéletlen trükk, közzétéve: HollywoodNewsAgency által, 2014.09.20. link: https://www.youtube.com/watch?v=aR4MNLWIy5g

[2] Pápai Zsolt, A tökéletes trükk, Filmvilág 2007/01, 56. online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=8859

[3] Schreiber András, Felhő a feje fölött, Filmvilág, 2010/09, 20–22. online: http://filmvilag.hu/xereses_frame.php?cikk_id=10388

[4] Huber Zoltán, Privát Batman, Nolan avagy a szerzőiség, Filmvilág, 2012/08, 20–23. online: http://www.filmvilag.hu/xista_frame.php?cikk_id=11163

[5] V.ö., Pápai, i. m.

[6] Pápai, i. m.

[7] V.ö,, uo.

[8] V.ö., A tökéletlen trükk, i. m.

[9] V.ö., Pápai, i. m., valamint v.ö., Huber, i. m.

A bejegyzés trackback címe:

https://akritizator.blog.hu/api/trackback/id/tr476803485

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benke Smith (törölt) 2014.10.18. 12:38:52

Ha kíváncsi vagy, hogy miről is szól igazából a film, és hogyan verte át a nézőket a film készítője, olvasd el ezt az írást: varazspalca.hu/prestige.htm

Lauro 2014.10.18. 16:36:17

Nem semmi, hogy lábjegyzeteket olvashat az ember egy blogon. Az én szememben ez csillagos ötös.
DE
"De A Sötét lovagtól kezdve úgy tűnik, Christopher Nolan megtalálta a maga útját." Még az is lehet, hogy ez így van. Viszont akkor sajnálom, hogy elveszítjük a Memento és az Álmatlanság nagyszerű direktorát. (Nyugtass meg, hogy pótoltad a Mementot!)
A Sötét lovag óta engem egyre kevésbé képes meggyőzni. Sajnos úgy érzem, átment blockbuster-gyárosba. A Batman 3. teljesen érdektelen, és az Interstellarra is óvatosan várok. Eddig a Memento mellett az egész életmű csak lábjegyzet.

Leone_510 2014.10.18. 17:14:41

@Benke Smith: elolvastam és van benne egy logikai hiba a magyarázatban, találd meg te is :)

Ik4r0s 2014.10.18. 18:53:36

@Lauro: Biztosíthatom, hogy megnézte Milten a Mementot. Az utolsó Sötét lovag nekem sem jött be annyira, de a 2. valami zseniálisra sikerült. Az Interstellart már csak azért is várom, mert nekem Nolan az No. 1. Olyan, mint ha a "legmárkásabb" rendező lenne a filmiparban. Végül, de nem utolsó sorban tudomásom szerint Nolan az egyetlen USA-beli rendező, aki filmjeiben teljes szabadkezet kap.

hakos05 2014.10.18. 19:34:24

@Lauro: Pótoltam, igen. Nekem úgy tűnik, hogy a kommerszebb darabjai jönnek be jobban. Az Eredetnek azért örültem, mert nem ilyesmi blockbusterhez vagyunk szokva. Érdekes módon a Batmanből se a középső, hanem a Felemelkedés tetszett inkább. Csak az az utolsó snitt ne lett volna.

Lauro 2014.10.18. 19:47:41

@borsozoo: Ha tényleg teljesen szabad kezet kap, az szerintem azért lehet, mert Nolan egyszerűen mindenkinek meg akar felelni: az akcióéhes tinifiúknak, a tudatalattit hobbiból boncolgató átlagbölcsészeknek, a furmányos sztorik kedvelőinek, azoknak, akik sima agykikapcsolás céljából ülnek be a mozikba, s azoknak is, akik elgondolkodtató élményre vágynak. Mindenkit kiszolgál, és engem személy szerint ez zavar, néha egyenetlenné teszi a műveit. Nekem is nagy kedvencem, és a legnagyobbak között van, de kicsit kommerszé vált, válik, és ez engem elszomorít. De nincs azzal semmi baj, hogy valakinek ez jön be.

Lauro 2014.10.18. 19:54:13

@Milten52: Hát ha a Memento nem vágott földhöz, tényleg a kommerszebb darabokat kedveled... :-)
A Felemelkedés végéhez pont azt fűzném hozzá, mint az előbbi kommentben: mindenkinek meg akar felelni, ehhez pedig happy end kell. Éppen ez zavar: igazán karakteres és markáns lezárás így nem jöhet létre.

Ik4r0s 2014.10.19. 00:42:43

@Lauro: Szerintem meg ez a megfelelés teszi naggyá. Mert több rétegnek tetsző minőségi filmet készíteni szerintem baromi nehéz. Ez emeli ki a többi közül. A szabad kezet pedig úgy értsd, hogy nem szól bele senki a munkálatokba. Lényegében azt csinál amit akar. SPOILER SPOILER De szerintem A tökéletes trükk vége pl baromira nem happy end meg a Memento-ra se jó befejezéssel emlékszek. Bár lehet, hogy emlékeim már kezdenek ködösödni.

Lauro 2014.10.19. 09:11:54

@borsozoo: Az említett filmek valóban sötét lezárást kapnak. De éppen ezzel kezdtem: a poszt utolsó mondata ("De A Sötét lovagtól kezdve úgy tűnik, Christopher Nolan megtalálta a maga útját.") éppen arra utal, hogy A sötét lovagtól kezdve úgymond "beért" a rendező, az én véleményem pedig ezzel ellentétes: jobb volt éppen a nevezett film előtt, azóta nekem kommerszebbé vált, és ezért többre értékelem a korábbi munkáit.
Szerintem is fantasztikus filmjei vannak, egyszerűen szerintem a régebbiek jobbak.

hakos05 2014.10.19. 13:23:44

@Lauro: Inkább arról van szó, hogy a szerzőiségét megtalálta a blockbusterekben is és én ezt a megoldást személy szerint jobban szeretem. De a maga nemében remek filmeket csinált addig is.
süti beállítások módosítása