Gamer vagy? Gamer vagyok!

Idegesítő dolgok, amiket a nem játékosok mondanak

2020. október 11. - Lord_Tiru

Mi, akik halmazként 'gamer' névvel vagyunk illetve, játszhatunk egy csomó okból. Vannak köztünk néhányan akik versenyszerűen, emgélhetésként űzik. Vannak megrögzött játékosok, akiknek a videojátékok a mindenei és igazo fantikuok. De többségünk talán "pusztán" relaxációs céllal, vagy csak időközönként nyúl a kontroller/egér után. Akárhogyan is legyen,  elsősorban azért játszunk, mert élvezzük ezen médium nyújtotta lehetőségeket, mert szórakoztat és mert kikapcsol minket. Azért szép a szórakoztatóiparnak ezen ága, mert bárki, sőt mindenki meg tudja találni a kedvére való produktumot. Legyen ez egy immerzív RPG, egy sztorivezérelt akció-kalandjáték, egy brutál látványos és pörgős lövölde, egy lassú és gondolkodós point&click, egy hátborzongató horror, szélsebesen száguldozós autóverseny, vagy akár csak egy egyszerű sportjáték (bár valljuk be, csak FIFA-val játszani még nem igazi gamerség), a lehetőségeink tárháza végtelen. Mi pedig pontosan ezen sokszínűség miatt szeretjük a videojátékokat. De vannak emberek, akik nem olyanok, mint mi. Na, ebben a cikkben róluk lesz szó.

non-gamer_1.jpg

Ez a cikk/lista kicsit rendhagyó lesz, ugyanis olyan dolgokról fogok írni, amik engem, és úgy gondolom, majdnem mindannyiunkat nagyon tud idegesíteni a nem játékos, vagy játékokat nem ismerő emberekben. Ahogy a bevezetőben is írtam, a mi kis... hát mondjuk úgy, szubkultúránk számára teljesen egyértelmű, hogy miért szeretünk játszani. Kicsit nehéz is talán megmagyarázni, nem? Hiszen annyira pofonegyszerű. Mert jó szórakozás. Többnyire. De azok, akik nem játszanak, az esetek többségében nem elégednek meg ennyivel és rendre – már bocsánat, de – idióta kérdésekkel, sőt egyenesen kritikákkal élnek a videojátékok és az azokat játszók ellen. Ez természetesen többségünk számára nagyon bosszantó, hiszen ki szereti, ha valami olyan dolgot szólnak le, amit imád, vagy ha egy olyan dologért zrikálják, amit ő szeret csinálni. Na ezekből a példákból hozok az alábbi cikkben párat.

Viszont még mielőtt belemennék a felsorolásba, egy kicsit hadd boncolgassam, hogy miért lehet ez. Egyrészről persze ez pofonegyszerű. Ezeknek az embernek általában fogalmuk sincs, hogy mi fán terem egy videojáték, eszik-e, vagy isszák. És mivel nem ismerik, nem szeretik, ezért rögtön arra gondolnak, hogy ha hozzájuk nem jutott el, akkor ez biztos valami béna dolog. Persze ehhez hozzátartozik, hogy a vidoejátékozás még mindig egy fiatal műfaj a szórakoztatóiparon belül. Eleinte a mozgóképet, a rockzenét és egy csomó más dolgot kinevettek, vagy nem vettek komolyan a kezdetekben. Másrészről pedig gyakran szimpla rosszindulatról van szó. Az illetőnek nem tetszik, vagy nem érdekli, ezért rögtön támadólag lép fel a dologgal szemben, hogy így is mutassa, neki van igaza. Harmadrészről pedig egyszerűen vannak emberek, akik soha semmilyen körülmények közt nem képesek elengedni magukat és szórakozni és mivel a játék pontosan erről szól, ez szúrja a szemüket. Na de akkor lássuk is mik a legidegesítőbb dolgok amiket a nem játékosok be tudnak nyögni.

gaming-disorder-a-disease-01-header.jpg

"Hát de a játék gyerekeknek való!"
Persze. A csattogós lepke, a pöttyös labda, a felhúzós autó, meg a hintaló. Azok valóban gyerekeknek valók. Bár legutóbbi van már felnőtteknek is. Ez a kijelentés mutatja meg leginkább, hogy az adott illetőnek mennyire lövése sincs, hogy milyenek a videojátékok, éppen ezért egy kiadós nevetésen kívül nehéz is mást reagálni erre a kijelentésre. Hiszen ha értene egy hajszálnyit is a játékokhoz, akkor tudná, hogy azok döntő többsége mindig is a "felnőttektől felnőtteknek" kategóriába estek. Hiszen a legtöbb játék már az idők kezdete óta tele van vérrel, halállal stb. Igen kevés olyan játék jelenik meg, amik a jelenlegi besorolási szabályok szerint legálisan játszható lenne 13-14 évesnél fiatalabb gyerekek által. Szóval igen. A videojátékok gyerekeknek valók. Legalább annyira, mint bármelyik darabolós horror, háborús film, vagy éppen pszichothriller. És talán ez a legjobb érv, amit fel is hozhatunk erre a kijelentésre. Kíváncsi lennék, hányan engednék a gyereküknek megnézni ezeket a korhatáros filmeket. És a játékok pont ilyenek. Abba most nem is akarok belemenni, hogy mennyire felelőtlenek a szülők a játékok korhatár besorolásait illetően…

video-game-image-1.jpg

„Akkor Te komolyan ezt csinálod, mikor hazamész munkából/suliból/stb?”
Ilyenkor az emberből kikívánkozik egy ilyesmi válasz: „Igen. Miért, Te komolyan Barátok Köztöt meg mindenféle gyagyi vetélkedőt nézel, esetleg szappanoperát nézel és nem csinálsz mást egész délután/este?” Ugye, hogy nem. Ez is egy szabadidős tevékenység. Mellette az ember éli az életét. Bevásárol, takarít, főz, vagy épp a gamer is leül a TV elé kicsit zsibbasztani az agyát valami értelmetlen műsorral. Miért csinálnak az emberek ilyet? Hogy kicsit kikapcsoljanak, hogy ne a hétköznapi nyűgökön járjon az agyuk. Aki játszik, pontosan ezért játszik, csak ott nem pusztán bámulja a képernyőt, hanem aktív részese az ott történő eseményeknek. A legtöbb játékos pont ezt élvezi leginkább. Hiszen szórakozik, relaxál, de közben azért mégis működik az a krumplipüré a két fül között. Hiszen azt tudjuk, hogy bizonyított tény, a játékok segíthetnek olyan dolgok fejlesztésében, mint a logikus gondolkodás, a multitasking és a szem-kéz koordináció összehangolása. Szóval ja, ezt csináljuk, amikor van rá időnk. Ugyanúgy, ahogy valaki teljesen nulla értéket közvetítő műsorokat néz, valaki olvas, valaki zenét hallgat, valaki elmegy sportolni, stb. Sőt, a legtöbb gamer ugyanúgy megcsinálja mindezt. Elképesztő!

videogame_addiction.jpg

„Te ki sem bírod játék nélkül? Függő vagy!”
Nem, én egyáltalán nem bírom ki. Azért vagyok itt a melóban/suliban/akárhol és csinálom, amit csinálok, illetve beszélek veled erről, mert nem tudok létezni játék nélkül. Kezdjük azzal, hogy a függés egy igen komoly kórkép és egy rakás kritériumnak kell megfelelnie ez illetőnek, hogy rásüssék a bélyegzőt. A függő fizikálisan képtelen az adott dolog nélkül létezni, mert az agya elhiteti vele, hogy ez így van. És ha már itt tartunk, észrevettem, hogy az elmúlt 2 órában 5 alkalommal mentél ki cigizni/kávézni/telefont nyomkodni. Akkor Te nem bírod ki cigi/kávé/telefon nélkül? Függő vagy? Uhh...Ez fájt, mi? Viccet félretéve: De igen, kibírjuk játék nélkül. Senki nem viszi magával a PS-ét egy nyaralásra, vagy egy BBQ partira. Senki nem kezd el remegni egy hosszú hétvégés hazalátogatás során, ha nem játszhat. Sokadjára is: Ez egy szabadidős tevékenység, amit az ember akkor űz, amikor van üres ideje és valami érdekessel, valami szórakoztatóval akarja elütni azt.

teen_videogameaddiction.jpg

„És akkor Te erre költöd a pénzed?”
Naná, erre is. Miért, Te tényleg méregdrága ruhákra/havi 20 pár cipőre/autós tuning alkatrészekre/cigarettára/focimeccs bérletre/pecacuccra/streaming szolgáltatásra/tetszőlegesen behelyettesíthető egyéb dologra költöd a pénzed? Na ugye. Mindenkinek van valamilyen hobbija, vagy mániája, amire elkölti a megmaradt pénzét. Tényleg van értelme a másik pénztárcájában turkálni? Mert szerintem mindenkinek van olyan dolog, amire minden további nélkül kiad súlyos ezreket, de egy másik ember szerint nincs értelme. Igen, a gamer erre költi a pénzének egy részét. Mert ugye nem veszünk alapesetnek olyan sztereotip szélsőségeket, amikor valaki tényleg erre költi minden pénzét. Gondolom Te/Ti sem a fent említett dolgokra költitek az egész fizetésetek. Jaa, hogy sokba kerül? Bizony, ez egy költséges hobbi. Ahogy minden hobbi az, ha igazán komolyan gondolja az ember. A játékok önmagukban sem olcsók, már ha türelmetlen vagy és nem bírsz várni néhány hónapot a jó leárazásokig. De egy jó PC alkatrész, de egy periféria is drága, igen. Ez van. De légyszi, ne szóljunk bele, hogy ki mire költi, amit megkeresett.

1_w9foplkohgvz1y1uvblzcq.png

„A videojátékok agresszívvá tesznek!!!négynégynégy!!!”
Jack Thompsonnal, vagy Hillary Clintonnal söröztél tegnap, vagy mi van? Ha a videojátékok agresszívvá tesznek, akkor miért csak állok itt és hallgatom ezt a baromságot és miért nem teszek valami... nem is tudom... agresszívat? Azért, mert ez az állítás egy égbekiáltó baromság, amit néhány önjelölt politikai messiás talált ki magának, hogy beetesse a hiszékeny embereket, akiknek füttye sincsen a videojátékokról. Igen, vannak agresszív témájú és stílusú videojátékok. Többségük az. Ettől még, aki játszik velük, nem lesz agresszív. Ahogy az akciófilmektől, horrorfilmektől, vagy épp a metál zenétől sem lesznek őrjöngő vadállatok az emberek. Csak mindig kell egy sátán a mainstream felfogásnak. Régen a rock zene volt ez, később a metál, aztán a véres filmek, most meg a videojátékok. De számtalanszor bizonyították már vizsgálatokkal, hogy ez baromság. Sőt, pont az ellenkezője igaz. Tehát, hogy a videojátékok épp segítenek levezetni a feszültséget. Mint amikor mondjuk sz...utyok napod volt és úgy vezeted le az ideget, hogy jól megpüfölöd a boxzsákot. Ebben senki nem lát kivetnivalót, ugye? Pedig a lényeg ugyanaz.

original.jpg

„Olvass inkább, vagy nézz filmet (ha jó sztorit akarsz)!”
Telibe trafáltál. Ugyanis a legtöbb játékos totál kocka, így imádja a könyveket és a filmeket is. Szóval kösz a tippet, szoktam. De mondok valamit. A videojáték platform a legtökéletesebb módja, hogy az írók átadjanak egy immerzív történetet. Jobb a könyvnél ilyen szempontból, mert nem egy statikus dolog. Itt aktív részese vagy a cselekménynek, aminek köszönhetően jobban meg tud az ragadni. Itt nem csak elképzeled a leírt dolgokat, hanem a készítők nagy gonddal meg is jelenítik neked, hogy még jobban élvezhesd azt. Jobb, mint a film, szintén bizonyos szempontból (de akár, mint egy sorozat is), mert egy videojátéknak sokkal több ideje van kibontani az eseményeket. Átlagban a játékok „menetideje” 20-50 óra. Illetve a többletidő miatt sokkal több karaktert tud rendesen bemutatni, így összetettebb vagy több szálon futó történeteket is könnyűszerrel be tudnak mutatni. És ha azt hiszed, óvodás mesékről van szó, hát nem. A videojátékokon dolgozó írók nem ritkán világhírű könyvek szerzői, de amennyiben nem, akkor is a szakma elismert tagjai, akiknek igen komoly írói képességekkel kell rendelkezniük ahhoz, hogy egy ilyen hosszan tartó cselekményt mindvégig érdekessé tudjanak tenni. Szóval inkább Te próbálj ki pár játékot, ha tényleg jó sztorit akarsz.

9cbd21ee258c068b8677dbab761893ae.jpg

„Én inkább igazi emberekkel töltöm az időmet...”
Jó neked. Ez valóban dicsérendő, hiszen az emberi kapcsolatok, a családdal, barátokkal töltött idő nagyon fontos. Örülünk neki, hogy Te szeretsz emberekkel együtt lenni. A kijelentésben azonban van pár bökkenő: Tehát szerinted mindenki, aki játszik, az az anyjának a pincéjében él, a sötétben, teljesen elszigetelten a világtól, barátok, osztály/munkatársak és bármi nélkül. Tök életszerű kép. Oszlassuk el ezt a sztereotípiát is. A legtöbb gamer pontosan ugyanúgy éli az életét, mint mindenki más. A gamereknek is vannak barátai, családja és sok esetben egy rakás más dolgot is csinálnak a játékon kívül (erről már volt szó feljebb). A játék csak EGY a szabadidős tevékenységeik közül. Mondok még jobbat. Azok a játékosok, akik mondjuk multiban, online játszanak, sokszor még játék közben is igazi emberekkel, vagy akár a barátaikkal töltenek közös időt. Sőt, az is lehet, hogy a játéknak köszönhetően olyan barátságokat kötnek, amik a földrajzi távolságok miatt egyébként nem történhetnének meg. Hoppá.

0-intro-10-beer_cheers-thinkstockphotos-472085888_copy.jpg

„Szerintem ennek semmi értelme, semmi hasznosat nem lehet vele elérni.”
Ezzel az érvvel nincs is semmi gond. Pontosabban nem lenne, ha az ilyen alkalmaknak nem az utolsó kegyelemdöfése lenne az illető szájából, mire a kipécézett gamernek már füstöl a füle. Az, hogy minek van értelme, elég relatív. Lehet azzal is érvelni, hogy kb egyik hobbinak sincs értelme. Mi értelme van egy labdát a padlónak ütögetni és dobálni, mi értelme van muskátlit ültetni az ablakpárkányra, mi értelme van még 5 centivel megültetni az autódat, mi értelme van naplementét fotózni? Alapvetően semmi. Nem is ezért csinálják az emberek, hanem mert nekik tetszik, élvezik, boldoggá teszi őket. Ez az értelme az összes hobbinak! Hogy mi haszna van? Pontosan ugyanez, szórakoztatja az embert. Való igaz, egy sporttal szembeállítva nem sok hasznot hajt, mert míg az jót tesz az egészségnek, addig a gép/TV előtt ülés nem éppen egészséges. De egy normális ember nem is ezzel tölti az egész napját. Ismét szeretném kiemelni, hogy szabadidős tevékenységről beszélünk, ami mellett egy rakás másik dolgot (akár egyéb szabadidős tevékenységet) is űzhetünk.

maxresdefault_24.jpg

Ennyi lenne hát ez a kis cikk arról, hogy mi idegesíti a gamereket a játékokat nem ismerők beszólásaiban. A cikknek nem célja senkit sem megbántani, a fent olvasható sorok nem dühből, vagy sértő célzattal íródtak. Inkább csak jelzésértékkel próbál rávilágítani arra, hogy miért hibásak a negatív előítéletek alapján felépített vélemények. Mindezt úgy, hogy igyekeztem a fenti kis elképzelt párbeszéd során rávilágítani ezen kijelentések visszásságára is. Senki ne értsen félre, természetesen a cikk nem vádolja a nem játékosokat semmilyen negatív diszkriminációval. Meggyőződésem, hogy a fenti megnyilvánulások sokkal inkább a videojátékokkal kapcsolatos ismeretek hiányából fakadnak. Természetesen mindig lesznek olyanok, akik nem is akarnak megismerni valamit, amiről sztereotípiák alapján formálnak véleményt. Ez van.
Gamerek, ne csüggedjetek és ne vegyétek támadásnak ezeket a kijelentéseket, hanem inkább próbáljátok meg nekik a fentiekhez hasonlóan (vagy inkább kicsit barátságosabban) elmagyarázni ismerőseiteknek, hogy miért téves a feltételezésük. Volna esetleg még, amit hozzátennétek a listához? Ne felejtsétek el megírni nekünk kommentben és lehet készítünk egy második részt is.

Itt szeretnénk megköszönni kedves olvasónk, hogy megtiszteltél minket a cikk elolvasásával, reméljük kedvedre való volt. Annak érdekében, hogy ez mindig így is lehessen, szeretnénk segítségedet kérni egy nagyon rövid, mindössze pár percet igénylő kérdőív kitöltésével. A megadott válaszokkal sokat tudnál segíteni nekünk abban, hogy még több és még jobb, Neked tetsző tartalommal szolgálhassunk. A kérdőívet az alábbi linken találod. Segítségedet előre is köszönjük szépen!

A bejegyzés trackback címe:

https://akritizator.blog.hu/api/trackback/id/tr4416222028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

midnight coder 2020.10.12. 10:28:56

„Én inkább igazi emberekkel töltöm az időmet...”

Erre az a választ, hogy ez azért van, mert te egy felületes, üresfejű extrovertált ember vagy aki csak másokon élősködve tudja elképzelni az életét, és akinek csak softskilljei vannak a munkában is.

Szerintem többé nem fog hülye kérdésekkel zaklatni az illető :-)

Bobby Newmark 2020.10.12. 14:18:44

Én már elég régen nem találkoztam olyan emberrel, aki ennyire ne ismerné a számítógépes/videojátékokat.

Cserébe magyarázhatom, mi az, hogy VR. Na azt mondjuk egy, a cikkben szereplő értetlen 90 éves néninek elmagyarázni kb lehetetlen feladat is.

midnight coder 2020.10.12. 14:54:49

@Bobby Newmark: Azért a Ready Player One elég sokaknak megvan, akiknek meg nincs, azoknak a Fűnyíró ember lehet ismerős.

Bobby Newmark 2020.10.12. 16:03:06

@midnight coder: Aha, hát nálad is hat a buborék effekt. Ja, én is azt hittem, hogy ez így köztudatban van, de nem igazán. Aztán pár próbálkozás után inkább mostanában meg sem próbálom magyarázni, ha nem értik, akkor rájuk hagyom.
Játék. Számítógépen. Kész. Mindegy, hogy milyen módon.

midnight coder 2020.10.12. 16:59:03

@Bobby Newmark: Túl sok embernek eddig nemigen kellett megmagyaráznom :-)

Sadist 2020.10.12. 17:37:35

"Gamerek, ne csüggedjetek és ne vegyétek támadásnak ezeket a kijelentéseket, hanem inkább próbáljátok meg nekik a fentiekhez hasonlóan (vagy inkább kicsit barátságosabban) elmagyarázni ismerőseiteknek, hogy miért téves a feltételezésük."

Ugyan már. Az adekvát válasz: "Egyél szart, és dögölj meg!"

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2020.10.12. 21:05:46

Azért tegyük hozzá, hogy vannak szélsőséges esetek is, akikre igazak ezek a kijelentések. Van, aki egy virtuális világban él és egész nap csak játszik.

Az ilyenekkel riogatnak a politikusok is.

Exploiter 2020.10.12. 22:36:27

A világ azért nem ennyire fekete-fehér.
A függőség például egyre komolyabb probléma lesz, hiszen az mmo/microtransaction játékok egyik alapvető modellje az, hogy konkrétan pszichológusok segítenek belőni, milyen jutalmazási szinttel lehet az embereket konkrétan függővé tenni.
Ez nem vicc és attól függetlenül, hogy c64-en kezdtem, a gyerekemre tuti, h oda fogok figyelni.

Az sem túlzás, hogy lényegében bármilyen aktív multis játékban, ha eredményt akarsz elérni, ahhoz annyi idő kell, ami normál család/munkahely mellett lehetetlen.

Ahogy az sem, hogy a helyüket ebben az elcseszett világban nem találó fiatalok tömegei menekülnek játékokba.

Szóval a démonizáláson szerencsére túl vagyunk, de azért a kritikák egy részével foglalkozni kell.

egy igazi barom vagy mária 2020.10.12. 23:00:04

Na, épp itt az ideje, hogy az LMBTQXYSCK után végre a görbehátú, pizzazabáló kockák is előlépjenek, és büszkén vállalják magukat.
Én speciel azt a kérdést tenném fel, hogy nem gáz, hogy ha majd visszanézel az életedre 30-40 év múlva, akkor annyit tudsz elmondani, hogy egy székben töltötted, és 1400 as szintű pokemon mester lettél?

Sadist 2020.10.13. 00:05:22

@Exploiter: "Az sem túlzás, hogy lényegében bármilyen aktív multis játékban, ha eredményt akarsz elérni, ahhoz annyi idő kell, ami normál család/munkahely mellett lehetetlen."

Mondj egyetlen olyan szabadidős tevékenységet, amiben normál család/munkahely mellett is eredményt lehet elérni! Ha a játékot nem szórakozásra használod, hanem farokméricskélésre és te akarsz a legjobb lenni, akkor nyilván sok időt bele kell tenned, ugyanúgy mint bármely sportba, gitározásba, makettezésbe, akármilyen szabadidős tevékenységbe.

Sadist 2020.10.13. 00:08:54

@egy igazi barom vagy mária: "Én speciel azt a kérdést tenném fel, hogy nem gáz, hogy ha majd visszanézel az életedre 30-40 év múlva, akkor annyit tudsz elmondani, hogy egy székben töltötted, és 1400 as szintű pokemon mester lettél?"

Te például mit fogsz tudni elmondani, ha 30-40 év múlva visszanézel az életedre? Komolyan kíváncsi vagyok.

Dan da Man 2020.10.13. 00:25:05

@egy igazi barom vagy mária: Akkor mesélj már légyszíves, hogy te mivel töltöd az életed, amiről úgy gondolod, hogy ha 30-40 év múlva visszanézel, akkor elmondhatod, hogy ezzel valóban az emberiség előmenetelét és fejlődését segítetted!?
Vagy te úgy látod, hogy az Univerzum szempontjából te és a véleményed relevánsabbak vagytok, mint a gamerkedés?

egy igazi barom vagy mária 2020.10.13. 00:54:51

@Dan da Man: Nem az emberiség előmenetele a célom.

Hanem, hogy mondjuk legyen némi élményem, életem. Nem pedig egy virtuális szar

Lethala 2020.10.13. 08:21:49

@egy igazi barom vagy mária: 1985 óta játszom folyamatosan, van családom, 4 mérnöki diplomám, abból az egyiknek a szakmai érdekvédelmi szervezetének az elnöke vagyok. Az elmúlt 20 évben több ezer ember életét tettem könnyebbé a munkámmal, vagy egyéb hobbimmal. Azért szerintem nem volt olyan gáz az elmúlt 35 évem...

egy igazi barom vagy mária 2020.10.13. 09:29:50

@Lethala: :D:D Persze. Meg mellékállásban vizimentő is vagy nyilván. Meg éjszaka Batman. Külön dicséret, hogy csak ezért az egy hozzászólásodért vettél elő egy sose használt nicket...

Mesélj, a folyamatos játék mellett mégis hogy van időd minderre?

Ha a marhaságod igaz lenne, akkor kb. annyira lenne releváns a beleszólásod, mintha az alkoholizmusról folyó társalgásba valaki közölné, hogy ő is rendszeresen iszik, minden Szilveszterkor pezsgőt.

Lethala 2020.10.13. 10:02:12

@egy igazi barom vagy mária: attól, hogy nagyon ritkán (szinte soha) szólok hozzá valamihez, az miért baj? Ez valami fokmérő, aki sokat irkál be annak jobban igaza van?
A folyamatosan szó alatt természetesen azt értettem, hogy szabadidőmben, lehetőleg minden nap legalább 1-2 órát. Régebben ennél sokkal többet. A cikk is pont azt próbálta elmagyarázni, hogy attól, hogy valaki gamer, még nem biztos, hogy azt jelenti, hogy 0-24 tolja, mindenkinek van egyéb elfoglaltsága is, pl. iskola, munka.
A "marhaságom" igaz, nem kell elhinni, önéletrajzot nem szeretnék küldeni, egyébként időmenedzsment a kulcsszó. Tény, hogy minél többet vállal az ember, annál kevesebb ideje marad rá, de azért napi min. 2 óra belefér most is. Cserébe tv-t nem nézek, és a kocsiültetés is elmaradt.

egy igazi barom vagy mária 2020.10.13. 10:33:50

@Lethala: Nem, semminek a fokmérője. Csak furcsa, hogy az elmúlt 9 évben ez volt az első és egyetlen téma amihez hozzászóltál (ezzel a nickkel). Nyilván soha másik nem volt ennyire húsbavágó.
Igen, az emberek nagy részének egyébként a kocsiültetés viszi el az idejét.

Lord_Tiru 2020.10.13. 10:58:01

[MOD] Szeretnénk megkérni mindenkit, hogy lehetőség szerint kerüljük az egymás sértegetését. Nincsen baj a vitával, meg az eltérő véleményekkel, de legyetek szívesek azt kulturált formában közölni. Pont az lenne a célja a cikknek, hogy megszűnjön az ellenségeskedés meg a sztereotípia. Ne lapátoljunk még rá itt, alatta is. Köszi!

Lord_Tiru 2020.10.13. 10:59:19

@midnight coder: Ez is egy megoldás, persze. De a cikknek pont az lenne a lényege, hogy valahogy próbáljuk elhessegetni a tévhiteket meg az egymás szapulását :)

Lord_Tiru 2020.10.13. 11:01:34

@Bobby Newmark: Itt nem arról van szó, hogy nem tudják mi az. Hanem arról, hogy arról nincs fogalmuk milyenek a játékok, aki játszik miért játszik, hogyan játszik. Jelenleg még mindig ott tart a világ, hogy aki játszik az dagadt, élet nélküli szerencsétlenség, vagy esetleg agresszív pszichopata. Mint amikor a metél zene egyenlő volt a sátánizmussal néhány évtizede :D
Szerencsés vagy, ha Te csak olyan emberek közt mozogsz akik ennél "felvilágosultabbak".

Lord_Tiru 2020.10.13. 11:16:23

@Exploiter: Persze, hogy a világ nem fekete-fehér. De szélsőségekből kiindulni értelmetlen és eleve rossz megközelítés. Nem mindenki alkoholista, aki megiszik egy-két sört, nem mindenki szerencsejátékfüggő, ha nagy ritkán elmegy kaszinóba és még lehetne sorolni ennél erősebb példákat is felhozva.
A cikk az átlag, rekreációs céllal játszó emberekről szól...akik ugyebár a többségét képviselik az egész halmaznak, illetve a velük szemben felállított előítéletekről. A célja pedig ezek eloszlatása, illetve az, hogy ellenpéldákkal, érvekkel szemléltessük, a videojáték sem más az emberek többségének számára, mint bármi más szabadidős tevékenység. Pl TV nézés. Az sem mindenki műsorfüggő, aki TV-t néz, még ha vannak kényszeres TV nézők is.

A cikk pedig eleve a hobbi játékosokról és nem a profikról, vagy versenyszerűen űzőkről szól. Azt megint csak nincs értelme idevenni, hiszen bármilyen hobbi esetén, ha az ember azt magas szinten/versenyszerűen/megélhetésként akarja űzni, akkor mindent alá kell áldoznia annak. Szóval ebben sem jobb/rosszabb a videojáték másnál.

A magam részéről meg éppen ezért gyűlölöm a multis játékokat és a mikrotranzakciókat, mert valóban egy genyó üzleti modellt követnek. Sok helyen utóbbi ezért is ütközött jogi problémákba. Előbbivel meg nem lehet mit kezdeni. Nem kell velük játszani :)

Itt nem a kritikák elkerüléséről van szó, hanem, hogy ne általánosítsunk és ne bélyegezzünk meg senkit adott hobbi miatt. Én pl a pecázásnak nem látom értelmét, de egyáltalán nem tartom bajnak, ha valaki azzal tölti a szabadidejét. Mert őt az pihenteti, az teszi boldoggá. És a hobbiknak, szabadidős tevékenységeknek ez a célja. Azon forogni, hogy ki milyen tevékenységet választ az üres idejének elütésére pedig rendkívül "buta" dolog.

Lord_Tiru 2020.10.13. 11:26:05

@egy igazi barom vagy mária: Szerintem ugyanezt a kérdést bármelyik hobbi esetén fel lehet tenni. De egy hobbi, egy szabadidős tevékenységnek nem is az a célja, hogy eredményt lehessen felmutatni benne. A céljuk az, hogy kikapcsolják, szórakoztassák az embert. Azért mert valakinek van 'X' hobbija még nem jelenti azt, hogy azon kívül semmi mást nem csinál. Sőt, szerintem az emberek többségének legalább 3-4 hobbija van, amiket éppen időbeosztása, kedve szerint egymás mellett űz. Ezen kívül az emberek nagy részének van a hobbijai mellett családja, barátai (utóbbiak lehet pont a hobbik miatt) és velük is tölt időt. Ugyanúgy elmennek nyaralni, kirándulni, szórakozni. Ha valaki heti háromszor eljár focizni, mert az a hobbija az sem csak azzal foglalkozik éjjel-nappal, nem? Az meg, hogy a munkájában/szakmájában milyen sikeres valaki, sok ponton nem kapcsolódik azzal, hogy milyen szabadidős tevékenységet végez, hiszen két teljesen totál külön álló dolgokról beszélünk.

egy igazi barom vagy mária 2020.10.13. 11:29:10

@Lord_Tiru:
Na, én nagyon nem értek a szubkultúrátokhoz, nem tudom, hogy kitől és milyen irányból ömlik rátok (ha ömlik) az ellenségeskedés. Én úgy gondolom, hogy leginkább a családtól és barátoktól kapjátok, nem pedig mondjuk a blog.hu olvasóitól. Tényleg nehezen tudom elképzelni, hogy az utcán spontán tüntetések lennének ellenetek. Lévén, hogy idegenek nem nagyon látják, hogy otthon mit is csinálsz.
Na, most, ha konkrétan a családtól kapod a kritikát, hogy az életedet a gép előtt töltöd, akkor nem tudom, hogy mit segít az, hogy itt velem, vagy mással mit beszélsz, vagy hogyan győzöl meg akármiről..
Ha a családod úgy látja, hogy gáz, akkor esetleg el kéne rajta gondolkodni, nem? Hogy mi a sok, mi a túlzás, és hogy mit hanyagolsz.
Itt fentebb a négydiplomás mérnök és életmentő úr álláspontja például abszolút marhaság. Attól mert én hetente kétszer úszok, nem úgy definiálom magam, hogy úszó vagyok. Ha kéthetente összeülök a haverokkal sörözni, akkor nem tartom magam alkoholistának vagy kocsmatölteléknek. Attól mert naponta olvasgatok még nem leszek könyvmoly. De mondjuk a környezetem se szól, hogy ne ússz, ne igyál, ne olvassak ennyit. Ha már a környezetemnek feltűnik, akkor ott némi gáz van. Márpedig, ha ilyen kérdéseket kapsz, akkor feltúnt.

Lord_Tiru 2020.10.13. 12:04:40

@egy igazi barom vagy mária: Sajnos nem érted a lényeget. Itt nem konkrét esetekről van szó, hanem a videojátékokat hobbiként űzőkkel szembeni általános tévhitekről és előítéletekről. Ugyanúgy ahogy vannak tévhitek és előítéletek a rockerekkel, a motorosokkal, a focistákkal...a kb. mindenkivel szemben. A fenti állítások olyanok, amiket úgy általánosságban lehet hallani, hogy mondanak olyanoknak, akik játszanak.
Tüntetések sincsenek. Nem is ez a cikk lényege. Itt nem siránkozásról van szó, hogy de rosszul bánnak a játékosokkal. A cikk lényege, hogy eloszlasson tévhiteket, sztereotípiákat a videojátékokkal kapcsolatosan, némi görbe tükör állítással és ellenpéldákkal történő érveléssel. Hogy megmutassa egyik rekreációs tevékenység sem jobb/rosszabb a másiknál.

Egyébként nem, általában nem a család mondja ezeket, hiszen akinek egy családtagja játszik, azok általában tudják, hogy mi ez és az ember mit csinál mellette :)

A másik állításodat nem értem. Minek hívja magát az aki szabadidejében videojátékozik, ha nem játékosnak/gamernek? A focit játszó ember is focistának hívja magát, akár csak hobbiból, akár megélhetésből csinálja, nem? A Te példáddal élve, ha valaki úszik, akkor ő úszóként jellemezhető. Vagy milyen más jelzőt tudsz mondani egy emberre, aki XY tevékenységet folytat? Teszem azt ha én karatézok, akkor az emberek azt fogják mondani, hogy én egy karatés vagyok, nem?

egy igazi barom vagy mária 2020.10.13. 12:23:26

@Lord_Tiru: Nem, attól, mert mondjuk hétvégente focizol a haverokkal még nem leszel focista. Úszó sem leszel attól, mert elmész az uszodába és leúszol egy kilométert. Nem vagy énekes, mert szoktál a zuhany alatt énekelni, és nem leszel festő, mert lerajzoltad a házadat. Ha ezt nem érted, akkor nem tudsz magyarul.
A kulcsszó az öndefinició. Ha én énekesnek mondom magam, akkor az nem azt jelenti, hogy otthon a pincében énekelgetek. Én is szoktam néha videojátékozni, de eszembe sem jut, hogy magamat gamernek gondoljam. Vagy pl. voltam már kaszinóban, de attól még nem lettem hazárdjátékos.
Kb. a tizenhat éves lányok ismerkedésének a szintje az amit te mondasz, hogy ha valaki már egyszer ült repülőgépen akkor ő utazó, ha pedig egyszer csináltak róla fényképet akkor ő modell.

"vannak tévhitek és előítéletek a rockerekkel, a motorosokkal, a focistákkal...a kb. mindenkivel szemben."
És hát lássuk be, hogy az előítéletek nem a fán teremnek, hanem kialakulnak. Valamiért.

Sadist 2020.10.13. 16:46:28

@egy igazi barom vagy mária: 30-40 év múlva ha számot vetsz az életedről, akkor mindössze ennyit tudsz elmondani, hogy kéthetente elmentél sörözni a haverokkal?

Sadist 2020.10.13. 16:49:54

@egy igazi barom vagy mária: "Na, én nagyon nem értek a szubkultúrátokhoz, nem tudom, hogy kitől és milyen irányból ömlik rátok (ha ömlik) az ellenségeskedés."

A válasz ott van a tükörben, csak bele kell nézned :)

Sadist 2020.10.13. 16:59:50

@egy igazi barom vagy mária: Képtelen vagy különbséget tenni hobbiként és a hivatásként űzött tevékenységek között. Aki rendszeresen focizik/úszik/zenél/horgászik/stb., az focista/úszó/zenész/horgász/stb. függetlenül attól, hogy milyen szinten űzi az adott tevékenységet. Tudod mit jelent az, hogy amatőr? Olyan embert, aki kedvtelésből csinál valamit, nem azért, hogy abból éljen meg.

egy igazi barom vagy mária 2020.10.13. 17:45:56

@Sadist: Te nem vagy túl okos, ugye?
"30-40 év múlva ha számot vetsz az életedről, akkor mindössze ennyit tudsz elmondani, hogy kéthetente elmentél sörözni a haverokkal?" Nem, hiszen nem kocsmatöltelékként definiálom magam.

"kitől és milyen irányból ömlik rátok (ha ömlik) az ellenségeskedés."
A válasz ott van a tükörben, csak bele kell nézned :)"
Ellenséges volnék? Szerintem egy rossz szót nem szóltam. A szánalmas lenézést, kiröhögést ne vegyük már ellenségeskedésnek.

Oké, tehát ha havonta egyszer kimegyek pötyögni a térre, akkor kosaras vagyok, de vagyok gyalogló, futó, buszozó, biciklis autóvezető is. Sőt, szoktam játszani a passziánsszal, szóval akkor gamer is vagyok. Nyilván rocker meg motoros is, de diszkós meg operarajongó is. Meg akkor szerinted még másik százezer dolog is.

Sadist 2020.10.13. 19:57:43

@egy igazi barom vagy mária: "Te nem vagy túl okos, ugye?"

De, az a helyzet, hogy eléggé okos vagyok.

"Nem, hiszen nem kocsmatöltelékként definiálom magam."

Akkor miként? Mert arról még mindig nem írtál semmit, hogy mégis milyen az a normális élet, amire nem gáz 30-40 év múlva visszatekinteni.

"Ellenséges volnék?"

Eléggé. Saját bevallásod szerint halvány lila fingod nincs a gamer szubkultúráról és az ostoba prekoncepcióid alapján alkotsz véleményt. Minden jogod megvan hozzá, csak emiatt egy elég beszűkült, korlátolt tahónak tűnsz.

"Szerintem egy rossz szót nem szóltam. A szánalmas lenézést, kiröhögést ne vegyük már ellenségeskedésnek."

AHAHAHA, kb. mintha agresszív fasz módjára megpofoznád azt, akinek nem tetszik a képe, aztán azt mondanád, hogy te teljesen békés ember vagy, egy-két pofont ne nevezzünk már agressziónak.

"Oké, tehát ha havonta egyszer kimegyek pötyögni a térre, akkor kosaras vagyok, de vagyok gyalogló, futó, buszozó, biciklis autóvezető is."

Igen, ha ezeket rendszeresen, szabadidős tevékenységként csinálod, akkor az vagy, mi ezen olyan felfoghatatlan?

egy igazi barom vagy mária 2020.10.13. 23:24:28

@Sadist:
"De, az a helyzet, hogy eléggé okos vagyok." :D:D

"Akkor miként? Mert arról még mindig nem írtál semmit, hogy mégis milyen az a normális élet, amire nem gáz 30-40 év múlva visszatekinteni."
Ki vagyok én, hogy megmondjam? Mindenkinek más. Van akinek sok nőt megdönteni, van akinek hegyet mászni. Csak ezek mind igazi dolgok, nem pedig virtuális semmik.

"Eléggé. Saját bevallásod szerint halvány lila fingod nincs a gamer szubkultúráról és az ostoba prekoncepcióid alapján alkotsz véleményt. Minden jogod megvan hozzá, csak emiatt egy elég beszűkült, korlátolt tahónak tűnsz."
És ebben mi az ellenségesség?

"AHAHAHA, kb. mintha agresszív fasz módjára megpofoznád azt, akinek nem tetszik a képe, aztán azt mondanád, hogy te teljesen békés ember vagy, egy-két pofont ne nevezzünk már agressziónak."
Tehát ha nem tapsikol neked valaki, hanem szánalmasan legyint akkor az olyan mintha megpofozott volna. Ejha.

"Igen, ha ezeket rendszeresen, szabadidős tevékenységként csinálod, akkor az vagy, mi ezen olyan felfoghatatlan?"
Mondjuk az, hogy egymásnak ellentmondó dolgokat írtam?
Tanulj meg magyarul, te ostoba szerencsétlen. Nem, attól mert hetente kimész kosarazni, még nem leszel kosaras. Körbe fognak röhögni, ha a 160 centiddel kosarasnak hívod magad.

Sadist 2020.10.13. 23:58:13

@egy igazi barom vagy mária: "Csak ezek mind igazi dolgok, nem pedig virtuális semmik."

Ennyi erővel soha ne nézz többé filmeket, hanem járj színházba, ne hallgass zenét, hanem menj élő koncertre, ne beszélj senkivel telefonon, csak és kizárólag személyesen.

"Nem, attól mert hetente kimész kosarazni, még nem leszel kosaras."

De igen, bazmeg, AMATŐR kosaras vagy, tisztában vagy a szónak a jelentésével? Nagyon úgy tűnik, hogy nem.

egy igazi barom vagy mária 2020.10.14. 01:21:58

@Sadist: "nnyi erővel soha ne nézz többé filmeket, hanem járj színházba, ne hallgass zenét, hanem menj élő koncertre, ne beszélj senkivel telefonon, csak és kizárólag személyesen."
Hát, ha az egy szintén egy életcél, hogy jó sok filmet láttál, akkor szintén elég tré lehet neked.
Okoska, a telefon mégis hogy jön ide? Az szerinted virtuális dolog, hogy felhívod anyád? Miért? Anyád nem létező személy?

Nem, nem vagy kosaras. Tanulj meg magyarul.

ZAB 2020.10.15. 21:40:50

@egy igazi barom vagy mária:

"Ellenséges volnék? Szerintem egy rossz szót nem szóltam. A szánalmas lenézést, kiröhögést ne vegyük már ellenségeskedésnek."

Azt hogy minden pizzazabáló görbehátú gamer mutassa meg magát az hogy nem ellenséges. Itt már nem azon van a hangsúly hogy nem értesz az egésszel egyet, mert rendben van, mindenkinek más a fontos, mások a nézetei. Itt már teljesen lenézed, megveted, és lejjebbvalónak tekinted a gamereket. Nem attól lesz valaki gamer hogy egy nap 10 órát játszik, gyorskaját eszik és soha nem megy ki a szabadba. Ez egy elég kis része ennek a csoportnak. De ez megfigyelhető mindenhol máshol is. Hogyha jó akarsz lenni valamiben, akkor bele kell ölnöd rengeteg időt.

"Hanem, hogy mondjuk legyen némi élményem, életem. Nem pedig egy virtuális szar"

Attól még hogy virtuális térben vagy ugyanúgy lehetnek jó élményeid abban az 1-2 órában amit egy nap eltöltesz. Barátokkal való közös játék nagyon fel tudja dobni egy szar napod.

Nem mellesleg a gerek 99

ZAB 2020.10.15. 21:43:36

@ZAB: *nem mellesleg a gamerek 99%-a ugyanolyan életet él mint te. Ugyanúgy vannak barátai, ugyanúgy bejár munkába/iskolába, ugyanúgy vannak különböző elfoglaltságai és ugyanúgy szokott kikapcsolódni csak ezt egy neked furcsa módon teszi meg.
süti beállítások módosítása