A Wikipédia leírása alapján: "Az élősködő vagy parazita (régiesen: élősdi) egy másik faj, (a gazdafaj) egyedeinek testében vagy testfelszínén él, és annak testéből táplálkozik". Bong Joon-Ho filmje hatalmas bomba volt Amerikában, ami nem csak azért meglepő, mert az ottaniaknak a világ gyakran véget ér azzal a vonallal, ahol az óceán a partot mossa, hanem azért is, mert a rendező jegyzi a 2013-as Snowpiercert is, amiben a főszerepet Amerika kedvenc kapitánya, Chris Evans viszi. A Snowpiercer mindaz mellett, hogy valóban jó film lett, nem kevés kritikát fogalmaz meg a társadalom rétegeiről, és azoknak átjárásáról egymás közt, sőt, témáját egyenesen erre építi. Mondhatnánk, hogy elcsépelt téma, de azok a bizonyos klisék okkal válnak klisévé. A szegény-gazdag állandó küzdelme az emberiség fenállása óta forog a művészet minden ágában, mint a téma melyről mindig van mit, de sosem lehet véglegeset mondani.
A Kim család egy fél-alagsori lakásban tengeti az életét, és már a film elején kiderül, hogy élelmes emberekkel van dolgunk, akik biztos kézzel nyúlnak minden után, amit ingyen vagy olcsón lehet megszerezni. Anyagi gondjaiknak jó példája, mikor beengedik a lakásba a rovarirtó füstöt. Ha köhög is tőle az ember, de legalább a bogarak elpusztulnak a lakásban.
A dolgok akkor vesznek fordulatot a család életében, mikor az egyetemről álmodozó, ám jó angol nyelvtudással rendelkező Ki-Woo cimborája felajánl egy korrepetálási állást a fiúnak, melyet ő maga nem tud betölteni. A Park család angol nyelvel küszködő lányát kezdi Ki-Woo felhozni egy magasabb szintre. Amikor megtapasztalja, hogy milyen jólétben élnek, működésbe lépnek a berögzült sémák, amik alapján a fiú felnőtt, és egy tervet eszel ki, hogy férkőzhet az ő családja is közelebb ehhez a kellemes életszínvonalhoz.
A film már-már komikus helyzettel indít, olyan emebreket mutat be nekünk akiket gondolkozás nélkül benyomnánk egy szitkom epizódba, már az első pár jelenetben kibontakozik, hogy mennyire fifikás családdal van dolgunk. A film ugyanakkor dráma, és véletlenül sem akar az enyhén szatirikus felhang mellett több humort csempészni a sztoriba, mint amennyit feltétlen szükséges, és az nem sok.
De persze úgy gondolom, nyugodtan rámondhatnám a filmre azt is, hogy thriller. Sőt! Egyenesen az utóbbi évek egyik legjobb heist filmje. Az átverés a Kapj el, ha tudsz óta nem volt ennyire élvezetes film. Arról nem is beszélve, hogy jó pár fordulat van a filmben, minden negyed résznél felkaphatjuk a fejünket, hogy "mi van"? Amiben viszont igazán erős, az a képi világ és a mögötte rejtőző motívumok. Az egész történet egy atipikus ying-yang mese a szegényről gazdagról, az élősködőkről és a gazda testről. Vagy fordítva.
Amint Ki-Woo beteszi a lábát a Park család vityillójába, egy teljesen új világba lép, na és persze vele együtt a néző is. A lakás tipikusan olyan fajta hely, ahol a Vanity Fair csinálja az aktuális fotózásait, és ez nagyon erős kontraszt azzal a lyukkal szemben ahol a szélhámosaink élnek. A film operatőre ezt ki is használja az elegáns kamerakezelésével, a látványvilága elegáns, és kellemes. Bong Joon-Ho karakterei bár karikatúra alapból vannak összegyúrva, komplex szereplők.
A sík ostobának tűnő gazdag anyuka, vagy az öltönyben lófráló kőgazdag családfő mögött is érzelmek, történetek vannak. Ahogy a Kim család egyes tagjai is többre vágynak, mint amit éppen eltudnak, vagy elakarnak érni. Ahogy Ki-Woo mondja ki barátja film elején neki mondott szavait, egy nap majd feleségül veszi a lányt, akit korrepetál. A fiú álmai valósak, ám nem biztos, hogy reálisak is, és ebbe a hibába az egész család belezuhan.
Az Élősködők egyik nagy előnye, hogy az ember napokig tud gondolkozni a mondanivalóján, a szimbólumain. Talán abból fakad, hogy nem az amerikai filmipar bölcsőjében fogant meg, de végre nem is egy előre megrágott történetet kapunk, ahol a mondanivalót úgy tudjuk megemészteni, mint a pár hónapos csecsemő a bébiételt.
És ez így jó. Nagyon jó, mert néha szüksége van az embernek egy filmre, ami napokig nem hagyja nyugodni. Itt, van egy pár réteg, amit letudunk fejteni és addig forgatni, míg más megvilágításban, más mondanivalót kapunk. Rendben. Az Élősködők és a Snowpiercer megvolt. Ideje pótolni Bong Joon-Ho-tól az Okját és a több korábbi alkotását.