Másfél óra iszonyat

Utoya, július 22. - kritika

2019. július 22. - V Lovegood

A nyolc évvel ezelőtti oslói és utoyai vérengzésnek mára már minden részlete tökéletesen ismert: egy 32 éves norvég szélsőséges nacionalista férfi, Anders Behring Breivik bombamerényletet követett el Oslo kormányzati negyedében, majd két órával később Utoya szigetén rendőrnek öltözve nyitott tüzet a Norvég Munkáspárt tizenéves nyári táborozóira. A két merényletben 8, illetve 69 ember lelte halálát. 

utoya_2.jpg

Ennyi előzetes tudás bőven elég az Utoya, július 22. megértéséhez, de szükséges is: az ember agyába minduntalan felkúszik a jeges gondolat, hogy "a valós történet alapján" itt nem holmi szemfényvesztés (bár le kell szögezni, hogy fikcióként is tökéletesen működne), amit a vásznon látunk, az valóban megtörtént. Méghozzá nem a tengerentúlon, nem is a háborúktól fűtött Közel-Keleten, hanem itt, az öreg kontinens egyik legbékésebb szegletében. 

A fő értékelési szempont egy ilyen tragédia elmesélésében, hogy az élmény hiteles és realisztikus legyen, és ezáltal képesek legyünk átélni azt a borzalmat, amit akkor a mészárlás elszenvedői is. Erik Poppe filmje nem moralizál, nem mond ítéletet, csupán bemutatja a szigeten történteket az első lövéstől kezdve a segítség érkezéséig. Ebben nagy segítségére van Martin Otterbeck operatőri munkája, akinek sikerült is a film révén elnyernie a 2018-as Európai Filmdíjat, abszolút megérdemelten: általa teljesen emberközelből látjuk az eseményeket, és így válik átélhetővé az élmény. A film egyetlen vágatlan, másfél órás snitt, egyetlen feszültségbomba, ráadásul teljesen valós időben játszódik. Érdekesség, hogy a tragédia túlélői számára megkönnyebbülés volt az eseményeket a filmvásznon látni, mert sikerült visszaadnia azt, amit ők szavakban nem tudtak elmesélni.

utoya_3.jpg

A film nagy fegyvere a csend. A zenei betétek teljes mértékben mellőzve vannak, így még jobban a nézőkre telepszik a szigeten rekedtek kilátástalansága és rettegése. A levegőbe csak zihálások és sírás vegyül, és a merénylő fegyverének dördülése, aminek a csend még nagyobb nyomatékot ad. Minden perc egy órának tűnik. Akár egy rémálom, amiben próbálod visszafojtani a lélegzetedet, a rád acsarkodó szörny mindig a nyomodban jár, és a legkisebb zajt is megneszelheti.

Poppe a merényletet egy fiatal norvég lány, Kaja szemszögéből mutatja be (Andrea Berntzen kiválóan játszik), így a merényletbe személyes dráma is vegyül. Rajta keresztül érezhetjük azt az őrjítő és kétségbeejtő bizonytalanságot, pánikot és kiszolgáltatottságot, ami belengte a szigetet. A kamera az ő nyomában lohol, vele együtt menekül, és vetődik a földre. Már rögtön a film első pillanataitól fojtogat az atmoszféra, mert mi, nézők már tudjuk az elkerülhetetlent, és lélegzetet visszafojtva várjuk, hogy kezdődjön. Hallani a lövések dördülését, a sikolyokat a fák között, de vajon honnan jönnek? Minden egyes lövés egy újabb tőrdöfés a szívünkbe, ami egy újabb ártatlan gyerek kioltott életét jelentheti. Ki támadta meg őket? Hányan vannak? Honnan jönnek? Tényleg rendőrruhában van? Mi pontosan tudjuk a választ, a szigeten táborozók csak találgathatnak. Borzongató látni, hogy a háború elől Norvégiába menekült srác milyen higgadtan és éretten vonja le a konzekvenciákat, miközben a többiek sokkhatás alatt vannak. Valószínűleg számára a lövések a mindennapok részei lehettek. Vajon az erdőben futó emberek jó felé menekülnek, vagy egyenesen a vesztükbe rohannak? Bújjunk el, ahol védtelenül megtalálhat a merénylő, vagy meneküljünk? Melyik jelenti a nagyobb kockázatot? A feszültséget csak növeli, hogy magát a merénylőt egyszer sem látjuk a filmben, egyetlen alkalmat leszámítva, de akkor is csak a sziluettje vehető ki a távolban, így arctalan marad.

Zűrzavar és kaotikusság. Sokkoló, csupasz borzalom, ami a zsigereinkbe hatol. Az Utoya másfél órája tökéletesen megkomponált mű, ami hiteles módon adja vissza a fojtogató légkört és precízen rekonstruálja az eseményeket az áldozatok szemszögéből, és ami közben és után garantáltan nehéz megszólalni. Fájdalmasan emlékeztet minket, hogy a tomboló kegyetlenség nem vesz figyelembe a határokat, nem válogat bőrszín, nyelv és vallás tekintetében. Ott csap le, ahol nem várnánk.

A bejegyzés trackback címe:

https://akritizator.blog.hu/api/trackback/id/tr1714652495

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.07.23. 21:35:13

"az élmény hiteles legyen, és ezáltal képesek legyünk átélni azt a borzalmat, amit akkor a mészárlás elszenvedői is."

Ez vajon miért igénye valakinek?

ZX 2019.07.23. 21:46:54

Pár hete láttam, sokáig a film hatása alatt voltam. Az első lövések utáni pánik a legdurvább. Még így is, hogy tudjuk mi történt, eléggé átjön a bizonytalanság, hogy úristen mi ez, csak a rémület és a tanácstalanság van.

erkölcsi hulla 2019.07.23. 22:07:22

Az a mocsadèk megèrdemelte volna hogy egy gulágban halálra dolgoztassák. Erre egy 5 csillagos zárkában tengeti napjait. Cucked white society.

csakférfi 2019.07.23. 22:52:02

@erkölcsi hulla:
"Kulturànk " szégyene hogy életben van.
Ràadàsul az elmeàllapotàròl is ellentmondò szakertöi vélemények vannak.
Gyalàzat...mellesleg.
A nagyobbik gyerekem az újzélandi mészàrost mutatta élöben...a fejkameràjàbòl nézve.
Inkàbb mellözöm amit akkor.........hagyjuk.
Nem gondolom normàlisnak azt aki ebböl filmet készít ilyen mòdon.
Àlszent és képmutatò.

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2019.07.24. 00:10:37

@csakférfi: Nekem egy kis hullarablás-érzete is van az ilyen filmeknek. Zsidók a lágerben, haditengerészek tengeralattjáróban, lemészárlásra váró gyerekek egy szigeten, hálás filmtéma, hasít a mozikban. Jól fogy hozzá a popkorn.

gigabursch 2019.07.24. 06:11:48

@Androsz:
Ritkán érték veled egyet, de ez telitalálat.

@erkölcsi hulla: @csakférfi:
Így van.

Remélem Olaszliszka nem lesz így megfilnesítve.
Az egész cigánysort középre kellett volna húzni.
Népnevelésképpen...

simonpali 2019.07.24. 08:53:26

@erkölcsi hulla: igen, azt hiszem, inkább erről kellene filmet csinálni. Andreas Breivik csodálatos élete a börtönben. Szidjuk téli pofával a muszlimokat, de bezzeg Marokkoban nem cicóznak a 2 lányt lefejezo 3 baromállattal.

chrisred 2019.07.24. 10:21:48

@simonpali: De ott a lefejezőt és a lefejezettet gyakorlatilag bármikor fel lehetne cserélni. Európában az államok a szadista bűnözőknél magasabb erkölcsi szinten álló polgárok közösségét képviselik.

csakférfi 2019.07.24. 13:27:10

@gigabursch:
Eljutottunk ide.....ahol az igazsàgérzeted ellent mond az aktuàlis "jòzan észnek".
Nem csodàlkozom hogy ennyi gyògyszer fogy és beteg ember van 60 éves korukra.
Nem jò ez.
Minél jobban akarod a "jòt".....annàl több rosszat kell elviselned.
Igyekszem ez miatt a kommentjeimet is ritkítani.
Csak magamat nyugtattam hogy van értelme vélemény írni.
Csak "troll" kategòriàt szereztem és kitiltàst néhàny oldalròl.
Lassan nem éri meg "tàjékozottnak" ...jòl értesültnek lenni.
Sajnàlom.

exterminador 2019.07.24. 15:03:56

@simonpali: ellenzem a halálbüntetést. Az valójában kegyelem egy ilyennek.
Be kell zárni az ipsét egy jó kis szűk, föld alatti kazamatába, és naponta rendesen meg kell kínozni. Lehetőleg évtizedeken keresztül. Az méltó büntetés lenne neki.

Alick 2019.07.24. 16:22:02

Ahelyett, hogy B. a nyugati kultúrát az Iszlám Állam ellen harcolva védte volna...

gigabursch 2019.07.24. 16:48:59

@csakférfi:
Ohh, engem is ezer és egy helyről kitiltottak. Főleg a nagy demokraták...
A józan ész, a tények és az erkölcs nem mindenhová jelent belépőt. Sőt! Inkább kirekesztést hoz magával.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2019.07.24. 17:13:51

@Alick:

Pedig nem. Nem az IÁ a baj, hanem annak engedése nyugaton, amiben éppen Skandinávia - közte a Norvégiai Köztársaság - vezető szerepet játszik.

chrisred 2019.07.25. 08:08:55

@Fikalnyik Eugén: Még mindig Quisling nemzeti kormányát tartja legálisnak. :)

2019.07.30. 08:09:31

@Androsz: a popkorn-on százszoros a haszon. "hálás" téma a rendezőnek, figyelmet fog kapni vele. Ez nem művészet hanem figyelem koldulás. Ma már ez a valuta.
süti beállítások módosítása