Folytatjuk a Négy sorozatajánló egy ülésben című cikksorozatunkat. Itt eléritek a ciklus korábbi két írását: az elsőt, és a másodikat is. Ezentúl megpróbálunk majd a 4. felvonástól kezdve szigorúan tematikusan haladni, akár műfaji bontás szerint, akár érintett téma/probléma vagy bármilyen meghatározó közös jegy mentén összeválogatni a „négyeseket”, mégpedig elsősorban azért, mert így akár relevánsan összehasonlíthatjuk a tárgyalt sorozatokat, vagy akár egymás viszonyában is beszélhetünk róluk, ami még izgalmasabbá teheti a kínálkozó szempontokat, mi több gyarapíthatja is azokat.
1. Altered Carbon
Ha létezik olyan, hogy filozófiai akciósorozat (műfajként), akkor az Altered Carbon ennek elitképviselője, feltalálója. Egy olyan cyberpunk-noir egyveleggel van dolgunk, ami nem elégszik meg a látvány nyújtotta lehengerlő hangulat biztosításával, de a krimiszál érdeklődést és kíváncsiságot keltő hatásmechanizmusaival sem. Következetesen mutat fel releváns filozófiai problémákat, pl. a háborúról, a testről, az anyag és az elme ellentmondásos és idegen viszonyáról, az emlékezésről, stb. Mindezeket pedig olyan toposzokkal díszíti, amik a feldobott kérdéseire adható válaszokon túl is kimeríthetetlen értelmezési lehetőségeket biztosítanak: prométheuszi kínok, fémkígyó, víz (bár ennek bizonytalan a státusza), felhők felett lakók és felhők alatt lakók az esős metropoliszban, ami voltaképpeni csatatér – jól látszik, megannyi mitológiai utalással állunk szemben, ami azért is bír horderővel, mert a sorozat elbeszélésének szintjén egy olyan korban vagyunk, ahol az emberiség eljutott a halhatatlanságig.
2. 11. 22. 63.
Stephen King azonos című regénye alapján készült. Hogy mi a legjobb benne? Nem olyan, mint a Castle Rock, amit a King körüli kultusz elevenített meg és éltetett, ez egy jóval fogyaszthatóbb darab azok számára is, akik nem notórius SK-rajongók. Egészen vad felütés: visszamegyünk a múltba, egészen a ’60-as évekig, hogy egy tanár segítségével megállítsuk a Kennedy-gyilkosságot. Bizony, fikciós szituáció, ami valós történeti keretbe ágyazza magát, főszereplőnek pedig nem egy csodabogarat kapunk, hanem egy tipikus hétköznapi cselekvőt, akinek nincsenek különleges skilljei. A ’60-as évek retro hangulatát nem szolgáltatják óriási mértékben, de ezt nem is mondanám túl nagy hibának, hiszen nem olyan műfajról beszélünk, aminek a leleményessége és ható ereje az atmoszférára kell hagyatkozzon. Erőssége a Kingre oly jellemző folyamatos nyomozási igény, és a szintén jellegzetes karaktersorsok, amik a nyomozás metaforikus és egyben szószerinti útján haladva fejlődnek, változnak, kiszolgáltatottá válnak. James Franco rajongóknak kötelező.
3. Origin
Sci-fi, űrhajós túlélőhorror, ami nem szigorúan műfaji; nem lép fel újító igényekkel, viszont megbízható, korrekt, mi több igényesen tart párbeszédet nálánál jóval nagyobb kultusszal/téttel bíró műfaji darabokkal is. Adott egy űrhajó, amin egy lény legyilkolta a legénység/utasok jórészét; az életben maradt szereplőknek fogalmuk sincs, épp kiben bujkálhat a szörny (jól érzed, Carpenter, A dolog, de még az Alien is befigyel). Carpenter klasszikusa mellett beugorhat még ihletőként az Élet című film, ami még jobban rímel az űrben játszódó klausztrofóbiás thriller szituációra, amibe be-bemászkálnak a horror ismertebb elemei, de még az Altered Carbonra is hajaz kicsit, mégsem lesz belőle epigondarab, inkább korrektül összeszerkesztett műfaji sorozat. Ha szeretted Tom Feltont a Harry Potterben – Draco Malfoy –, akkor is mindenképp javallott belenézned, találkozni fogsz vele.
4. Dark
Nem igazán szeretném felkonferálni, mert bármilyen lényegtelennek tűnő infó is sokat levonna a befogadási élményből. Ami fontosabb, hogy tudj erről a sorozatról, mert azzal tisztában vagyunk, hogy a Netflix sorozatprodukciói szinte mind kifogásolhatatlanok és nagyon magasra teszik a lécet, de a Dark még ezen a szcénán belül is különleges minőségűnek állítható. Címszavakban, címgondolatokban: észak-európai miliő, német erdei kisváros egy atomerőmű szűnni nem akaró árnyékában, játék a nyomokkal és játék az idővel, valamint az idegekkel is egy ütős thriller-krimi-horror kombóban, ami esetenként a filozófia határain lépdel.