Legion: A Warcraft reneszánsza

Gamer percek - 10. World of Warcraft: Legion

2017. július 14. - Afthrast

Kevés játék mondhatja el magáról, hogy 12 év után is több milliós játékosbázissal rendelkezik, és bár voltak hullámvölgyei a World of Warcraftnak, most mégis úgy fest, a reneszánszát éli. Extrém ütemben jönnek a frissítések, az előfizetői számok meg csak úgy dübörögnek! Abból a pincéből, amit bezártak, merthogy az Activision Blizzard már nem engedi ki őket. Minden esetre nézzük meg, mi miatt képes 12 év után is órákra a számítógép elé ültetni a játékosait!

header-illidan-still.jpg

Kezdjük egy kis visszatekintéssel! Az alapjáték (innentől vanilla és nem, nem vanília) 2004 végén köszönt be Amerikába, Ausztráliába és Új-Zélandra, majd 2005 elején Dél-Koreába és Európába, de ez persze nem jelentette azt, hogy a világ más országaiból ne lett volna elérhető a játék, csak a távolságból adódó internetes késleltetés kevésbé tette izgalmassá például az amerikai verziót az európai játékosoknak. Az évek alatt további régiókban is építettek szerverparkokat, és a csúcsidős 10-11 milliós előfizetői (havidíjas játék) számba több millió kínai játékos adta magát a számlálóhoz, annak ellenére, hogy ebben az időben mekkora népszerűségnek örvendtek az ingyenes ázsiai MMORPG-k. A játék azóta a 4. kiegészítőjével büszkélkedhet, a másik kettőről meg talán azt kívánja, bárcsak ki se adták volna, de azért a jelenből látszik, hogy sikerült kikerülni a totális hasra esést.

Mi is fogta (és fogja) meg több millió játékos érdeklődését? Rengeteg dolog, és mindenki másra esküszik. A Warcraft világa a kilencvenes évek RTS lázában született meg, ahol hatalmas sikernek örvendett és a következő részei csak még több fant hoztak a cégnek. A Warcraft 3 olyannyira közkedvelt volt, hogy a mai napig sokan várják a Warcraft 4-et és remélik, hogy a World of Warcraftnak végre vége lesz (nem úgy fest). Ha magunk elé vesszük Tolkien világát, nagyjából sínen vagyunk, a készítők rengeteg tipikus fantasys elemet átvettek a hasonló médiákból, így a játékban istentelen mennyiségben jelennek meg mindenféle lények különböző mitológiákból, például törpék, elfek, orkok, trollok, élőholtak, démonok, titánok, sárkányok, kentaurok, koboldok és nem is folytatnám, mert a felsorolás olyan hosszú lenne, mint ez a cikk a felsorolás nélkül. A kérdés már csak az, hogy egy ilyen sokoldalú világ vajon képes-e fajokat, kontinenseket és korokat átívelő történetet adni, és a válasz: igen. Bár műfajából adódóan az MMO-kban nehéz érzékeltetni az idő múlását, elvégre egy-egy frissítés között akár több tucatszor öljük meg ugyanazt a főellenséget, de a konkurenciához képest a játék remekül vitte tovább a világát és a különböző kiegészítők során számos ikonikus, a játék világában kulcsszerepet játszó karakterrel találkoztunk és öltük meg őket adott esetben. A különböző történetek a keleti nyitásra készült Mists of Pandaria "találd meg a belső egyensúlyt és békét" hangvételétől, a világot elpusztítani kívánó démoni légió elleni háborúzáson keresztül, a saját apját meggyilkoló hercegig tart, és bár a műfajból adódóan a karakterfejlődések már nagyon kis mértékűek, még mindig tele van a játék érdekes és szeretni/utálni való karakterekkel.

world-of-warcraft.jpg

A játék másik nagy erőssége a Blizzardtól megszokott minőségű zökkenőmentes játékmenet (már amikor nem szidjuk az internetszolgáltatónkat vagy a szervereket). Szinte minden személyiség megtalálhatja a maga elfoglaltságát a játékban, legyen az a világban barangoló, küldetéseket teljesítő magányos farkas, a csapatokba verbuválódott, a világot fenyegető ellenségek ellen küzdő hősök egyike, a saját frakciója dicsőségéért küzdő katona (PVP - ember-ember elleni harc), de még ha valaki meg akarja szerezni az összes Pokémont, azt is megteheti a kisállat-harcok formájában (amiért valószínűleg sírt már egy sort a PETA). A szerepjátékozás (RP) is ismét nagy tömegekkel van jelen, ezt úgy lehet elképzelni, hogy a játékosok a játék által nyújtott küldetésektől eltérően kitalálnak maguknak saját eseményeket, fenyegetéseket, alkalmakat, románcokat, karaktereket, amiket aztán társaik oldalán eljátszanak karaktereikkel a játékban. Szóval igen, 12 év alatt a játék egyszerűen annyi tartalomra tett szert, hogy felsorolni sem érdemes, mert az átlag játékos a területek felére be se teszi hónapokig, esetleg évekig a lábát.

Az utolsó nyomós érv pedig, amit megemlítenék, és számomra ez viszi leginkább a játékot a vállán, a társasági játék. Manapság már nem nagy szám, de évekkel ezelőtt valami hihetetlen (és általában kicsúfolt) dolog volt, ha valaki az interneten keresztül szerzett barátokat, esetleg találkozott élete szerelmével, és akkor adjuk még ehhez hozzá, hogy mindezt egy játékban tette. Bizony, az évek alatt százezres számú barátság, házasság, gyűlölködés köttetett a játékon keresztül. Gondoljunk csak bele, sokan mennyi időt töltünk a közösségi médiákon, főleg régebben, amikor még volt jelentősége a szerverekre bontásnak, nagyon hasonló közösségek jöttek létre, akik ismerték egymást (egymás karaktereit), együtt játszottak, beszélgettek a játékról vagy a való életbeli dolgaikról, sörözéseket szerveztek, és csak úgy összességében élvezték egymás társaságát, mert mint ahogy azt a többi közösségi oldal is mutatja, gépelésen keresztül, nevek, arcok, korok nélkül sokkal nyitottabbak és barátságosabbak az emberek (kivéve akik kiégtek az évek alatt és mindenkit gyökérnek tartanak, de az szerencsére a kisebbség). Számomra is ez az aspektusa adta a habját a játéknak, és ha valaki meglátja a haverját LoL-ozni, Dota-zni, akkor nem is gondolná, hogy olyan embereket ismer meg benne, akik képeslapot fognak neki küldeni a nyaralásukról, meghívni az esküvőjükre, eljönni szerepjátékozni (a Dungeons and Dragons féle szerepjátékra, nem a rendőrnősre) úgy, hogy előtte még nem is találkoztatok, "csak" egy játékban töltöttetek együtt (jó sok) időt, márpedig ha valaki nyitottan áll hozzá a WoW közösségéhez (és hasonló játékok közösségéhez), akkor a hasonló fantasztikus barátságok nagyon is esélyesek. Na jó, a LoL-ban meg a Dota-ban talán nem, mert ott csak 40 percig fikázza egymást vagy az ellenfelet 5 vadidegen (ha nem, már eleve haverokkal áll neki valaki).

tomb_of_sargeras_cinematic_kiljaeden_header.jpg

Szóval elöljáróban "röviden" ennyit érdemes tudni a játékról. Fantasztikus világ, remek játékmenet, rengeteg lehetőség az emberekkel való közös játékra. De miért éli a reneszánszá? Hát mert sajnos a játékkal kapcsolatban született néhány rossz döntés. Az első nagy bukfenc a Cataclysm volt, amikor a régi tartalom csak egy részét frissítették fel, hogy könnyítsék a szintezést, de nem sikerült eléggé konzisztensen megoldani a tartalombeli minőséget minden területen és ez a meló az energiát is elvette a max. szintet elért játékosoknak szánt tartalomtól. Szállingózik egy meme, miszerint a 12 év során minden kiegészítő alatt haldoklott a játék (most is haldoklik, ha valaki nem tudná /sarcasm off/), de a Warlords of Draenor volt az, ahol a haldoklott szót a meghalt-ra cserélhették. Nagyon kevés repetitív tartalommal töltötték fel, és a tervezőgárda elkövette azt a hibát, hogy a saját kis bázisaikra szeparálta az embereket az addigi egy-egy nagy, emberekkel teli központ helyett. Talán ebben a kiegészítőben látszott a legjobban, hogy mekkora része a műfajnak a közös játék, és ha egyedül érzi magát benne az ember, akkor nagyon sokan ott fogják hagyni - ez volt az első kiegészítő 12 év alatt, ahol hónapokra nem fizettem elő és ezzel nem voltam egyedül.

Na de akkor mivel menti meg a Legion a játékot? Tartalommal... rengeteg tartalommal - ráadásul jó tartalommal. A tartalom egy csúcspontjához közeledik/ért, ahol a világokat fenyegető Lángoló Légió (Burning Legion) ismét, talán utoljára indított inváziót Azeroth (a mi bolygónk) ellen. Ez alkalommal mindent megtesznek, mindent bevetnek azért, hogy a világunk a pusztulás mezejére lépjen, de a megszabdalt Szövetség (Alliance) és Horda (Horde, ki gondolta volna?) ereje már nem elég a világ védelmére. Ekkor lépnek közbe a világ rendjei, a harcosok, paladinok, varázslók, papok, druidák, stb, hogy a játékosok vezetésével felvegyék a harcot Azeroth legnagyobb inváziójával szemben. Ez így elmondva nagyon szép promóciós szöveg, de tényleg ez történik? Igen! Először érezhetjük úgy, hogy mi vezetjük a rendet győzelemre a démonok seregeivel szemben. Az egyszemélyes tartalom több szálon keresztül viszi a lépéseket, amiket meg kell tennünk, hogy egy fikarcnyi esélyünk se legyen a fenyegetéssel szemben. Régi és új hősökkel az élen kell megtennünk mindent, hogy visszaszorítsuk a fenyegetést. Az egyszemélyes tartalom mellett pedig a kiegészítő raidjei (több tíz fős, számítógép vezérelt főellenségek elleni portya, gyakorlatilag ezeken keresztül öljük meg a kivételesen erős ellenségeket) is végre olyan ellenségeket tartogatnak, akiket tényleg meg lehet ölni, nemcsak kaptak egy nevet, rájuk biggyesztve az "ő aztán nagyon gonosz" jelzőt, az érdeklődés maradékát meg a játékosra bízták.

wow-legion-varian-cinematic-980x500.jpg

A folyamatosan érkező és érdekes tartalom sok embert újra visszavonzott a játékba, és az újdonsült népszerűségben az is biztosít engem, hogy a Wrath of the Lich King-ig rendkívül közkedvelt Machinama videók újra ellepik a YouTube-ot (fanok által készített, valamilyen játékról szóló videók, sokszor a játékosok által kitalált történetek eljátszása a játékban, vagy egy népszerű dal átköltése, vagy csak valami éppen aktuális játékkal kapcsolatos dolog kifigurázása). Újra szállingóznak a különböző meme-k, egyes mondatok kifigurázása (I am God-King Skovald!) és csak úgy összességében újra szívesen játszanak az emberek, mert minden képességű játékosnak ad esélyt a barátokkal vagy új ismerősökkel való időtöltésre. A frissítések egyelőre pont jó ütemben érkeznek, túl nagy kihagyások nélkül  - bár másodszor már biztos kevesebb embernek van kedve végigcsinálni néhány lineárisabb küldetéssort -, összességében mindig akad valami tartalom, ami közben lehet röhögni a szöveges vagy voice chaten a barátainkkal. A következő nagy frissítésben pedig egy olyan bolygóra jutunk el, ahova nem gondoltuk volna, hogy a következő pár évben el fogunk (na jó, nem gondoltuk fél évvel ezelőttig, amikor megsúgták nekünk, hogy ez lesz).

Természetesen nem fenékig tejfel a játék minden része, a szintezésre már nagyon ráfér egy ráncfelvarrás, aki megveszi a jelenlegi kiegészítőt, a Legiont (az alapjáték és előfizetés természetesen szükséges), az kap egy 100-as szintű karaktert, amivel az aktuális tartalomtól kezdheti a játékot, viszont ezen kívül bármilyen új karakterrel végig kell zongoráznia az előtte levő 100 szintet, ami a különböző kiegészítők minősége miatt nagyon ingadozó élmény, mivel a történetek megismerése helyett csak a kis számláló növelése a cél, ezért a játékosbázis nagy része szintezés közben nem találkozik azokkal a történetekkel, amik átvezetik az egyik kiegészítőt a másikba (például a Legiont a Warlords of Draenorból átjött utolsó raid főellensége indította el, szintezés közben valószínűleg senki nem fog bejelentkezni egy csapatba csak azért, hogy megnézze a videót róla, és az még a jobbik eset, ha tud róla, hogy van ilyen, mert akkor megnézheti az interneten, de a Pandaria-s hordás felkelést már meg sem lehet csinálni, mert egyszerűen nincs a játékban). Ezen kívül a PVP kicsit elvesztette az aktualitását és az érdeklődés hiányában a kiegyensúlyozása sincs a toppon, de igazából a problémákat nem a Legion hozta be, csak nem sikerült mindent orvosolnia.

maxresdefault_7.jpg

Összességében tehát nagyban dübörög a Blizzard gépezete és ontja magából a jobbnál jobb tartalmat a játékhoz, fanként csak annyit remélhetünk, hogy tudják tartani ezt a tempót, és nem lesz ennek a kiegészítőnek a végén is egy évnyi üresjárat. Ha valaki már gondolkozott rajta, hogy elkezdi a játékot, vagy megtetszett neki a leírtak alapján, vagy éppen a visszatérésen gondolkozik, mindenképp ajánlom, hogy kezdje a 100-as szintű karakterrel. Először a nagy szám eltántoríthatja az embert, de egy nagyon rövid és érdekes gyorstalpaló az elején minden fontos dolgot elmond, ráadásul az éppen aktuális tartalomba dob be a sok játékos közé, ahol sokkal hamarabb találhat magának társaságot. Ha pedig az elejétől a végéig érdekel a történet, érdemes a World of Warcraft: Chronicle első kötetével kezdeni, amiben nagyságrendileg megtalálható a teremtéstörténet, ezután pedig wow wiki vagy wowhead, más, hasonló oldalakon egy timeline-t elolvasni a továbbiakról, mert rengeteg tartalom van, ki lehetne játszani a Warcraft 1-2-3-at és kiegészítőiket, a WoW-ot egy vanilla szervertől a Legionig, több száz oldalas könyvek tucatjait elolvasni (War of the Ancients kapásból 3 kötet), de ha egy-egy karakter, faj vagy történet megtetszik közben, úgyis annak fog utána nézni az ember. Biztos sokatoknak van még felejthetetlen élménye a játékkal kapcsolatban, ezeket nyugodtan osszátok meg a többiekkel kommentben.
Végül itt hagynám Nixxiom egy videóját, ami igaz pár kihagyással, de rengeteg vicces meme-t és agyrákot összefoglal, amik összegyűltek a WoW pályafutása során.

A bejegyzés trackback címe:

https://akritizator.blog.hu/api/trackback/id/tr1712637735

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sage5 2017.07.15. 22:45:48

Felejthetetlen elmenyem a wowban, hogy a battlegroundokon, tulzas nelkul 80 fobol 75-79 bot volt, vagy 20 bol 18 stb. Hosszu eveken at !!! Erdekes errol nem irsz. Engem, akinek akkoriban csak casual pvp re volt kedvem meg idom, ez iszonyatosan frusztralt. Azt hallottam ez is megvaltozott mar. De az utolso csepp az en poharamban az volt amikor random 5 fos raidben is 4 bottal mentem. Emellett bar tenyleg vannak jo elmenyeim is, ezek szinte mind 2005-2006 hoz kothetoek. Utana mar hiaba vettem meg minden kiegeszitot es hozza 2 honap jatekidot nem tudott lekotni. Az az ultra erdekes tartalom amit irsz, nekem halal unalmas. rpg erteke nulla, ugyanaz az a jatek megy korbe korbe: quest: gyujts be 15 valamit vagy olj meg 15 valamit, instak: tank, agro, heal, offtank meg valami kulso effektek. Egy even at baromi erdekes volt 40 ismeretlen emberrel a semmibol felepiteni erre egy profi csapatot, de tobb mint egy evtizeden at ugyanezt a modellt eroltetni szamora nem is tudom.. ha csunya szavakat akarnek hasznalni akkor azt mondanam hogy igenytelen es szanalmas, ha nem csunyat, akkor csak siman unalmas. Az uj tartalom az az lenne ha lehetne valami ujjat csinalni a jatekban, nem csak az agrot tartani instaban es atvinni a zaszlot BG n. Es nem is mondjuk petharcra gondolok.
Tudod szerintem mi volt az uj tartalom? A masodik kiegeszitovel hogy bevezettek az arena t a jatekba. Na az tenyleg uj tartalom volt. Azota semmi. Nekem ezzel semmi gondom, mar 8 eve megertettem h a blizzard egy hajszalnyit sem fog valtoztatni ezen az evek alatt full jellegtelenne valt quest/insta/raid modellen, mert ez egy jol meno uzlet es semmit nem fognak kockaztatni amig par millioan fizetnek a megszokasert. Ezzel sincs semmi gond h valaki fizet, csak nem hiszek neked hogy barmilyen reneszansz is lenne a wow vilagaban. Nincs es nem is lesz. A wow szenzacios elmenyeket adott 10-11 eve, azota nem ad semmit. Azt az idot meg mar nem lehet visszacsinalni, mert l a jatekosoknak elveszett a turelme az apro dolgokhoz ami a jatek legszebb reszet adtak, Pl elutazni egy instaig, es megkuzdeni a bejutasert a ott arra olalkodo ellenseges frakcio jatekosaival.
Ez a jatek siman kiegett. Maradtak benne dolgok amik meg szorakoztatoak es sokakat lekotnek, de azt a fajta varazsat amert erdemes lenme ujra jatszani, nem ilyen reneszanszal vagy tartalommal nyerhetne el ujra. Szerintem az egy masik jatek lesz. Valoszinu nem a blizzardtol.

László 88 2017.07.18. 14:32:58

Két dolog, amiért Wow játékosok sírnak: változás, vagy az, ha nem változtatnak.

Afthrast 2017.07.18. 17:51:55

@László 88: Fején találtad a szöget! Annyit mondjuk hozzátennék, hogy eddig talán egy alkalom volt a Blizzard történelmében, hogy azt változtatták meg, amit kértek a játékosok, mert általában arra jött változtatás, amit nem kértek, amit kértek az meg úgy maradt vagy rosszabb lett.

Afthrast 2017.07.18. 18:34:39

@sage5: Röviden: Érdekes, hogy úgy tudod jobban, hogy milyen most a játék, hogy 8-9 évvel ezelőtti dolgokra hivatkozol.

Hosszan: Ezt úgy hívják nosztalgia, és a "tényleg új tartalom" is annyi, hogy "legyenek a duelek 2-3-5 fősek". Hasonló objektív elven most is van új tartalom mert például a Chromie scenario levitte a dungeonok-raidek játékosainak számát 5-10-30-ról 1-re (solo). Vagy hogy Broken Isles-n skálázódnak az ellenfelek és mindegy milyen sorrendben fejlődsz. A videóban látható dwarf dk-k számára valóban semmi élményt nem fog nyújtani a játék még akkor sem ha 40 év múlva VR voice chaten keresztül hologrammokkal harcolnának, ez valóban az én saram, hogy elfelejtettem leírni. Az ilyen hozzáállással csak egy dolgot lehet kezdeni: ne foglalkozz a játékkal.
Veszekedni nincs kedvem mert amiket írsz szubjektívak és elnagyoltak vagy már out of date - volt pár hét a 12 év alatt amikor volt sok bot, - és igazából csak WoD-ban közelítette meg (nem elérte) amit írtál, de a leírtak alapján nem nagyon játszottál vele, mondjuk jó is, az egy vacak kiegészítő volt - de hogy a "casual" pvp-det elrontották volna azt kétlem - hogy miért nem írtam róla? Mert soha nem jelentett akkora problémát, hogy játékosok százezrei hagyták ott miatta a játékot, főleg azért, mert a botok egy bizonyos szintig voltak képesek gondolkodni, PVP-ben az MMR-juk is ott volt (hívjuk WoW-ban rating-nek), ahol egy botnak lennie kell, a béka segge alatt, ha ezekből téged összedobott 79-el a játék és egyedül te voltál player a 80-ból, annak oka van.
Amivel nem lehet veszekedni: a Legion finomította és fejlesztette a raid, dungeon, storytelling és még jó pár másik elemét. Olyan dinamikus történetmesélés ami most van még soha nem volt, főleg nem Vanillában, de nyilvánvalóan semmi RPG elem nincs már a játékban /sarcasm off. És valóban, addig nem fogják átalakítani az alapvető rendszereket amíg milliók fizetnek, mert ha megtennék és kiderül hogy ötöd annyi embernek tetszik amit újonnan csináltak, akkor bizony nem kis pénztől esnének el. Azért azt hozzá tenném, hogy az említett igénytelen emberek (köztük én is, gondolom) hatalmas része abbahagyta a játékot jó időkre WoD alatt amikor tényleg a fülük botját nem mozdították a Blizzardnál.
Amivel lehet fikázni a játékot: hogy megváltoztatta azokat a rendszereket amik a mai világban már tarthatatlanok lennének (te is ezért szidod), például: csak felső általános iskolás, gimis korában fért bele az ember életébe az, hogy fél-3/4 órát spamel General/Trade chatbe, fél órát utaznak a dungeonhoz aztán kiderül, hogy az egyik ember agyalágyult és végig kell vele szopni a fél-1 órás instát, mert nem akarsz fél órát visszautazni, hogy fél órát megint keresgélj. Meg WSG, AV, AB bejáratánál ácsorogni 1,5 órát mire behív max szinten a BG-re, miközben a LoL meg Dota-ban 5 perc után bedob a meccsre. Az egyetlen objektív szempont amit fel lehet ellenük hozni és ez az egyetlen fogós indoka annak a 300ezer embernek is akik hivatalos Vanilla realmot akartak (én is szívesen látnám, de nyilvánvalóan nem léphetik meg), hogy ezekkel az órás semmittevésekkel barátságok, közösségek alakultak ki és ez úton már nem lehet barátokra szert tenni. Ehhez annyit hozzátennék, hogy a pugok is tudnak és sokan szeretnek is beszélni, szintezés közben találkoztam például az RP klánom két vezetőjével akikkel azóta jó haverok vagyunk, szóval nem mintha ez kiveszett volna a játékból.
Végül pedig minden játékot le lehet butítani arra a szintre amin te beszéltél róla, ez nem a játékot vagy kedvelőit jellemzi, hanem téged. Ennyi erővel semmi játék nem eredeti mert mindegyikben vagy megölsz valakit vagy meg akarsz szerezni valamit (mert a való élet nem arról szól, hogy mindent azért csinálsz, hogy elérj valamit, ugye?) - az a nem mindegy, hogy mit és miért, mert hogy a Warcraft világa és története nem köt már le (vagy nem is akarod, hogy lekössön), az egy dolog, egyéni vélemény, engem pl jobban leköt a Trónok Harca világa mint Tolkiené, szerintem attól még nem égett ki az utóbbi. Witcher 3-ban tökéletesen ugyanezek a típusú küldetések vannak, hirtelen az is kiégett lett? Akkor tényleg kő alatt lakok.
süti beállítások módosítása