Oldalunk régen publikált utoljára japán animét. Projektjeink között szerepelt a Chihiro szellemországban, az 5 Centimeters per Second és Az idő fölött járó lány. 2014-ben is kerültek ki maradandó alkotások a japán stúdiókból, ám ennek ellenére mégsem a tavalyi esztendőből választottam művet bemutatásra, hanem a 2012-2013-as évek egyik legmeghatározóbb lélektani krimijét szeretném most górcső alá venni, ez pedig nem más mint a Psycho-Pass, azaz a Saiko Pasu (2012-2013).
A sztori szerint a jövőbeli Japánban járunk. A látványt hatalmas épületek, futurisztikus kiszolgálórobotok és önműködő autók teszik számunkra érdekessé. Ezt a magas fokú utópiát egy mesterséges szuperintelligencia irányítja, más néven ő a Szibüllák Rendszere, nevét a titokzatos ógörög jósnőkről kapta. Ez a rendszer tud olvasni valamennyi ember személyiségében. Segítségével megszűnt a munkanélküliség, mert képes mindenkinek kvalitásai azonosításával megfelelő munkahelyet keresni. Ugyanakkor a bűnözést is kimagasló eredménnyel csökkentette, mert a program minden emberről ún. pszicho-képet állít ki, és ez által megállapítja, hogy az illető mennyire hajlamos bűnt elkövetni. Erre a munkára alapították meg a Bűnözéselhárítási Irodát, melynek munkatársai hivatottak fenntartani a polgárok nyugalmát. Ám ez a tökéletes létforma csakugyan olyan hibátlan világot kreálhat? Erre keresi a választ ez a 22 részes anime sorozat.
Hogy megértsük a művet, ahhoz előbb át kell látnunk a bemutatott világot és technológiát. A Szibüllák Rendszere minden egyén személyiségét nyomon követi hivatalokban, munkahelyeken, vagy akár utcai szkennerek segítségével is. Ezt az agyhullámok frekvenciáit érzékelve és analizálva éri el. A leolvasott személy pontos képet kap saját képességeiről, lelki- és szellemi állapotáról. Automatikusan segíti a frissen végzett hallgatókat és tanulókat elért eredményük alapján, hogy a számukra legmegfelelőbb munkakört tölthessék be, elérve ezzel a boldog és gondtalan életet. A bűnözési hajlam kivizsgálására egy algoritmust használ, melynek összefoglaló neve a „Bűnelkövetési Együttható”. Ez egy számértékben kifejezett mutató, mely ha meghalad egy bizonyos értéket, akkor az illető gyógykezelésre küldhető, adott esetben akár likvidálható is. Ezt a határértéket nem kifejezetten feszegeti a sorozat, megtartva ezzel saját misztikumát, illetve a nyomozási részeket feltölti megfelelő feszültséggel, mert az elején nem tudhatjuk, miként ítél a rendszer. Ezt a széria végére megszokjuk, így előre sejthetjük mi lesz egy-egy potenciális bűnöző sorsa.
Az anime egy kis előretekintéssel kezd, ízelítőt adva ezzel a későbbi történésekből és megfelelő keretbe zárja az események egy részét. Pontos és kidolgozott világot mutat be, és igyekszik mindent teljesen megmagyarázni és ezt annyira jól teszi, hogy a végén már valóban annyi kérdésünk marad, amennyit a mű magának is feltesz. Egész terjedelmében logikus. Felépítés szerint több nyomozási ügynek is tanúja lehetünk, melyek lehetnek egy részesek is, de túlnyomórészt az esetek két, három vagy akár négy epizódon keresztül is folynak. Szépen, tudatosan tár elénk mindent lassú ütemben, így teljesen követhető marad a történetszál, mely egy ponton hatalmas fordulatot vesz. Ekkor jön képbe a rendszer megbízhatóságának kétsége, és innentől az események igen gyors iramot vesznek. Az utópia disztópiává alakul.
Dramaturgiailag a Psycho-Pass a saját kérdéseivel és témaköreivel foglalkozik és nem fecsérel időt üres és jelentéktelen poénokra, igyekszik megfelelőképpen komolyan venni magát. A drámát, mint eszközt rendkívül jól alkalmazza, mert azok a jelenetek, melyek ilyen módon vannak bemutatva teljes mértékben befogadhatók és a megfelelő hatást keltik nézőjében, ami olykor szívszorító és elgondolkodtató, olykor pedig akár pattanásig feszült is lehet. Ezzel tartja fent folyamatosan az érdeklődést.
Karakterek
A széria (mint számos másik) a fontosabb szereplőkre van kihegyezve, ők a Bűnözéselhárítási Iroda emberei és a Kényszerítők, akik psycho-képük alapján nem rehabilitálhatóak, ezzel együtt lehetséges bűnelkövetőként tartják őket számon. A háttértörténetek nem mindegyikőjüknél vannak jelen, ám akinél ez felvezetésre kerül annál nagyon kreatív és érdekes sztorikat mutatnak be az alkotók. Igyekeztek sorozatbeli csapatunk tagjait felvértezni személyiséggel és érzésekkel. Minden karakter érdekes és különböző identitással rendelkezik, ezáltal a velük való azonosulás mindenki számára lehetséges. Nem mondom, hogy a mű nem vonultat fel pár unalmas és lényegtelen szereplőt, ám ezek szerencsére a történet szempontjából elhanyagolhatóak. A főszereplők egytől-egyig részletesen kidolgozottak:
Tsunemori Akane: Az ifjú és ártatlan felügyelőnő sorozatunk elején lép szolgálatba. Az egyetemen kimagasló eredményt ért el, psycho-képe makulátlan így a rendszer bárhova alkalmasnak találta, mint munkaerő, ám Ő az egyetlen aki felvételt nyert a Bűnözéselhárításhoz. Ezért döntött a felügyelői hivatás mellett. Karaktere a mű nyomán hatalmas fejlődésen megy keresztül, visszahúzódó kezdőből profi nyomozóvá válik.
Ginoza Nobuchika: Ginoza-san Akane főnöke és az iroda megbecsült felügyelője. Végletekig kimért és nyugodt, ugyanakkor munkáját illetően kellőképp határozott. Ő rendelkezik a megfelelő vezetői kvalitásokkal, rendszerint személyesen vezeti az akciókat. A fokozatosan gyengülő kezű vezető tökéletes bemutatása válik valóra benne.
Kunizuka Yayoi: Egy fiatal lány, többnyire érzelmek nélkül dolgozik és a szakterülete a robotika. Előéletével a széria is foglalkozik.
Karanomori Shion: Vonzó szőke hajú hölgy, aki a csapatban az elemző szerepét tölti be. Sajnálatomra kevés színen tűnik fel, Őt tartottam a legérdekesebbnek mindközül. Nyugodt, laza stílusú és logikus gondolkodású.
Kagari Shuusei: Egy fiatal fiú, akit méltán mondhatjuk a csapat mókamesterének. Képességeiből keveset mutat, ám munkáját legjobb tudása szerint teljesíti.
Masaoka Tomomi: Veterán Kényszerítő, aki szárnyai alá veszi a fiatal Akanét, pártfogolja és tapasztalatának segítségével tanítja. Öreges stílusa fesztelen személyiséget kölcsönöz neki, így válik kora ellenére nélkülözhetetlen csapattaggá.
Kougami Shinya: A legrejtélyesebb elem a bandában. Igazi zseni kiváló problémamegoldó képességgel, a történet fejlődésével válik a mű kulcsfigurájává.
Makishima Shougo: Végül, de nem utolsósorban Makishima tölti be a kegyetlen főgonosz szerepét. Megosztott személyiségű művészlélek, félelmetessége valódi céljaiban rejlik. Természete hozza az elrettentő negatív szereplő képét, hidegvérű és kíméletlen, ugyanakkor zsenialitásával képes túljárni üldözői eszén. A tökéletes bűnöző tükre, terveit saját adottságai kihasználásával hajtja végre. Ő a kapocs az egyes esetek és a műben feltűnő fordulópont között.
Látványvilág
A Psycho-Pass világa részletes, itt-ott néha humoros és kendőzött erotikával fűtött, ám ugyanakkor szürke és homályos beállítást kap. A sztori fejlődésével együtt változik az atmoszféra. A kezdetben utópiaként felvezetett színes univerzum a fordulat bekövetkezésekor sötét és kételyes formát ölt, ezt az alkotók komor és hideg színekkel érik el. A mozgások dinamikusak és helyenként jól működő CGI elemekkel spékelődnek fel fenntartva a jövőbeli érzésünket. Megfelelően komponált fény- és hangeffektek kölcsönzik a műnek a modern hangulatot és látványilag is megállják a helyüket, létrehozva egy aprólékosan megmunkált kozmoszt maguk köré.
Üzenet
A Saiko Pasu üzenete nem új keletű, sok sci-fi regény és film foglalkozott már ezzel a témával. A sorozat olyan kérdéseket vonultat fel, minthogy egy szuperintelligencia által irányított földön, ahol mindent tudnak rólunk és ez által életünk összes lépése előre meghatározott, vajon mennyire érvényesülhet a szabad akarat, mennyire tudunk emberek maradni? Tényleg el lehet dönteni az egyének sorsát számok és algoritmusok segítségével? Létezik egy ilyen világban boldogság, és humán értékeink megmaradnak, vagy teljesen feledésbe merülnek? Valóban célszerű számítógépekre bíznunk a végzetünket? Ezek és ezekhez hasonló ideológiák építik fel ezt a pszichológiai alkotást, amely valamennyi anime rajongó számára kötelező darab, valamint azoknak is ajánlom, akiknek nem ismerősek a műfajban, mert mindenki számára felfogható és elgondolkodtató üzenettel bír, 2014-ben pedig a második széria is napvilágot látott.