Farkasokkal álmodó

A farkas gyermekei - kritika

2020. október 17. - SKPittmann

Ridley Scott újra visszatér egy ambiciózus, sötét és kifacsart Sci-fi sorozattal, ami szándékait tekintve minden bizonnyal egyenesen a klasszikusok közé akarna bevonulni. A farkas gyermekei azonban végérvényben nem más, mint egy fáradt, pszeudo-mély próbálkozás Scott részéről, hogy ma is releváns maradhasson, miközben alig képes bármit hozzátenni az alapjáraton agyonhasznált koncepciójához. A sorozat nem esik szét a szemünk előtt; jóval inkább hosszan, több liter fehér android-vér kicsöppenése után kecsesen a földre roskad. De azért vagyunk ma itt, hogy megnézhessük, hogyan is jutott el egy alapból ígéretesnek tűnő sorozat idáig.screenshot-50.png

Érdemes a legelején kezdeni. A farkas gyermekei legtöbb problémája ott kezdődik, hogy semmi joga sci-fi franchise-á válnia. Lehetséges hogy az HBO akarta így, talán Scott vagy Guzikowski küzdött érte, nem tudhatjuk - de a sorozat története és koncepciója nem elég komplex vagy érdekes ahhoz, hogy az 10 részen keresztül legyen elmesélve.

A sztori két fő szálon fut - egyrészt láthatjuk Anya, az érzelmekkel megáldott android küzdelmét a családjaért; másrészt pedig nyomon követjük Marcust, aki feleségével az ellenség soraiba próbál olvadni, miközben egyre több dolgot fedez fel magában, amire nem gondolt hogy valaha képes fog megtenni. A két szál már a legelejtől fogva összefügg, és a sorozat sosem engedi a nézőnek rendesen eldöntenie melyiknek is kéne éppen "drukkolnia". A farkas gyermekeinek világa is két ellentétből épül fel, egyik oldalon a Sol-ban hívő fanatikus zélóták, szemben velük pedig a militarista ateisták állnak - kettejük végeláthatatlan harcába megy tönkre végül a Föld is. A sorozat főleg ezután veszi fel a fonalat; és valóban mintha érdekesen is kezdené kibontani ezeket a szálakat, ám az ötödik résztől végképp nyilvánvalóvá válik, hogy a koncepció ki van nyújtva, mint a rétesztészra - a nézőnek aligha van szüksége közel 8 órára a történet és témák megértésére. De menjünk sorban végig hidegen-melegen, hogy egy komplett képet tudjunk lefesetni erről a sci-fi "eposzról".raised-by-wolves-0-1597330579507_z98c.jpg

 Diszfunkcionális család a Kepleren

A farkas gyermei erősségei között nehezen tudna válogatni az ember - a sorozat készítői tudták melyik részre kell erősen odafigyelniük, és ezúttal pedig minden tekintetben a karaktereket választották. Így tehát az, hogy a sorozatot élvezni tudod-e leginkább azon múlik, mennyire tudsz azosulni annak szereplőivel. És ez néhány esetben könnyebben megy, néhol igazán nem. Amanda Collin remekül játssza a folyamatosan morális dillemákba ütköző anyukát, aki titokban egy szörnyű tömegpusztító fegyver is. Nélküle aligha működhetne ez a sorozat, a temérdek érzés és állapot amin keresztülmegy igazán magas színészi képességeket igényel (legyen az egy közönséges android, egy megállíthatatlan gyilkolókép, egy törődő anya, egy kegyetlen számító vagy valaki aki most tapasztalja meg az érzelmek folyamatosan táguló skáláját). Szintén remek az alakítása Apának is, aki bár kicsiben, de hasonló érzelmi hullámokon megy keresztül mint "párja". A másik oldalon itt a Vikingekből ismerős Travis Fimmel is, aki szintén nem kap egyszerű feladatot: az ellenség soraiba olvadt ateista egyre inkább azon veszi észre magát hogy maga is kezdi felvenni a Mithraicok legrosszabb tulajdonságait. Vele jóval kevesebb időt töltünk és a sorozat nem is ad nekünk vele kapcsolatban semmilyen konklúziót, de neki is drasztikus érzelmi változásokon kell keresztülmennie, és nem csak egy magabiztos, macsó férfiként követjük végig sorsát. 

Gyerekszínészeket viszont nem könnyű találni, és ahhoz képest, hogy A farkas gyermekei szereplőgárdájának a fele belőlük áll, nem végeztek igazán rossz munkát. De mégis, néhány ponton amatőr hatásúvá válik a sorozat, amikor a temérdek remekül alakítás között feltűnik a szerepét folyamatosan túljátsszó Campion vagy az egyetlen érzelmi állapottal megáldott Tempest. A többiek nagyrészt szolid teljesítményt nyújtanak, ám a sorozat nem is igazán oszt nekik különösebben sok lapot, a Pault többnyire jól alakító színészen kívül. Minden más kiegészítő karakterről azonban csak jókat tudnék mondani. Marcus felesége, Sue gondolataiba is bepillanhatunk egy kicsit, Campion Sturgesen keresztül láthatjuk hogy is került Anya el idáig ahol most van, valamint a Luciust alakító férfi is remekül szemlélteti a kissé elvakult, de végsőkig becsületes nézőpontját a hívőknek.

raised-by-wolves-mithraic-procession.jpg
Na de most hogyan tovább?

A karakterekbe tehát játékuk vagy komplexitásuk végett nehezen tudnék belekötni, az hogy azonosulni tudsz-e velük erősen szubjektív alapokra épül. A történet azonban már egy kicsit más tészta. Mint már korábban említettem, a sztori két szálon fut: miközben Anya és családja túlélését figyeljük az idegen bolygón, Marcus által betekintés nyerhetünk a saját múltjába valamint a világuk apokalipszisébe is. Ugyanis Ridley Scottól megszokott módon a sorozat eseményei nem szépen sorban egymás után vannak lefektetve, hanem az alapvetően lineáris történetmesélést rengeteg flashbackkel és eltérő nézőponttal egészíti ki. Az apokalipszis eredetéről, a status quo létrejöttéről vagy a Mithraic vallás létrejöttéről sajnos igen kevés információt kapunk, mégis az elhintett egy-egy morzsa legtöbbször aranyrögnek érződik. Ezekre ugyanis a sorozatnak szüksége van mint egy falat kenyérre (avagy mohára), ugyanis többnyire minden más esemény egy területen, Anyáék farmján játszódik. És míg úgy tűnik hogy az idegen bolygón végbemenő történet csak szimplán levegős, hamar kiderül hogy az itt töltött időnk jó része csak (idegen szóval nezezve) filler, ami csak kitölti a teret addig, amíg a két szál össze nem fut. Rengeteg erőltetett morális dilemma és oda-vissza harc megy, aminek a konlúziójaként nem kapunk semmit sem.

Mégis ez inkább az értékes része a sorozatnak, mivel az érezhető elnyújtottsága ellenére tényleg érezni, hogy valami felé épít A farkas gyermekei: ám a hetedik rész körül teljesen összeesik az. Valamilyen érthetetlen oknál fogva hirtelen besűrűsödnek az események, lényegesnek tűnő dolgokon süvít át a sorozat; mintha maga az író is észbekapott volna hogy nemsokára véget kell vetni az évednak. És az egyik legrosszabb mai sorozatos trendnek köszönhetően még egy normális lezárást se kapunk, sőt, az utolsó részben vagy 5 új eseményszál nyílik meg előttünk. Ahogy már említettem, a sorozat aligha várja el ezt a fajta történetmesélést, ugyanis ha a készítők törődtek volna a sztori integritásával, lezárták volna legalább az évadot; sőt, hogyha tényleg érdekelte volna őket ez az egész, egy minisorozattá alakíthatták volna a koncepciót - lényegesebben jobban is működött volna ez mindenkinek.0_tgrwvr_1ad8wmjwm.jpg

Miért létezik ez a sorozat?

Itt érkezünk el az elefánthoz a szobában - vagy teszemazt az óriási dodekaéderhez a sivatagban - azaz hogy mit is akar nekünk A farkas gyermekei elmondani? Talán valamit a vallásról és a hitről? Nehezen hiszem. Ridley Scott és az írógárda érezhetően görbe tükröt próbál állítani a vallási fanatizmusnak, de úgy, hogy közben azt egyáltalán nem képes megérteni. A szinte karikatúraszerűen egyszerű Mithraic vallás egy elég erős párhuzam próbál lenni a középkori keresztény hódítók hitére (ebből adódik a hívők ruházatának ihletése is), ám az erőltetett szimbolizmuson túl kevés dolgot próbál mondani a sorozat a vallásról magáról. A végleges konklúzió amire jut az nem más, mint hogy a dogmatikus vallásosság néha eltereli a figyelmed az igazán fontos dolgok elől, ám a hit egy feljebbvalóban segíteni tud téged. Ez azonban alapvető igazsága ellenére nem valami különösebben mély vagy megrázó gondolat, ezért a sorozat e téren sok újat nem fog tudni elmesélni neked.

A másik lényeges körbejárt téma az androidokkal kapcsolatos. Vajon tud-e egy robot szeretetet érezni, családjának tekinteni más embereket vagy robotokat? Nem tudom mások hogy vannak vele, de nekem személy szerintem már ténylegesen elegem van ebből a témából. '82-ben (A szárnyas fejvadásszal) még újítónak számított, talán az utána következő harminc alkalommal is érdekes volt még, de 2020-ra elérve ez a téma nem csak lerágott csont, de szinte enyv már. Ez a dilemma ezúttal a "tud-e egy robot anya lenni" kérdéssel egészül ki, de sajnos már rég túljutottunk azon a ponton hogy ettől a néző leessen a székről. Persze szintén szubjektív, hogy ezt a részt élvezhetőnek vagy újítónak találod-e, de különösen Scott munkásságát tekintve igazán fájó, hogy nem tudott sosem továbbjutni ezen a ponton. A farkas gyermekei ezen a két elemen kívül meglehetősen közönséges család és karakterdráma, amivel különösebb bajom nincsen a már említett erőltetett ellentétek szükségszerű kierőszakolásán túl. Rengeteg súlyt fektet a sorozat a karaktereire, és ez nagyon sok helyen szépen ki is jön, ám az alapvető "empátia", "család", "megbocsátás" témakörein kívül nem kapunk semmi drasztikusat. 1309846215-raised-by-wolves-on-hbo-max-official_hires.jpg
Végül pedig

Kicsit sajnálom hogy végül nagy részben negatív dolgokat írtam A farkas gyermekeiről, hisz megannyi elem van benne, amit igazán dicséretreméltónak tartok. A klasszikus és modern sci-fit vegyítő kosztümök, a különböző futurisztikus berendezések, helyszínek és járművek kinézete igazán megmelengette a szívemet, mivel olyannyira sok azonos műfajű film vagy sorozat van ellátva alulinspirált látványvilággal. A már felmagasztalt színészi játékot sem lehet eleget dicsérni, valamint az alapvetően nem csak akcióorientált történet és a kibontakozó témák is ígéretesnek tűntek; az intro pedig kifejezetten zseniális.

Kicsit sajnálom hogy Guzowski többévados eposzt akart belőle csinálni ahelyett, hogy jobban koncentrált volna a kisebb, de jól működő elemeire. Ennek ellenére érdemes elmondani, hogy minden amit itt leírtam csak a szubjektív véleményem, ki tudja, lehet számodra A farkas gyermekei minden eleme frissnek és érdekesnek hat. Mindenesetre mindenképp megérdemli hogy belenézz, és eldönthesd neked való-e Ridley Scott korszalakotó művei által megihletett sorozata.

A farkas gyermekei első évadját megtaláljátok a HBO GO kínálatában.

Szeretnénk jobban megismerni olvasóinkat, ezért kérünk Titeket, hogy az alábbi kérdőívre adott válaszaitokkal segítsétek további munkánkat. A kitöltés névtelenül zajlik és mindössze néhány percet vesz igénybe.

A bejegyzés trackback címe:

https://akritizator.blog.hu/api/trackback/id/tr516239786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MMSZoli 2020.10.17. 23:11:03

Az első két évadot végignézte,m, igyekszem spoiler-mentes lenni.
A felsorolt pozitívumok megvannak, viszont néha olyan logikátlan döntéseket hoznak a szereplők, hogy az ember csak forgatja a szemét. A második évad utolsó részei pedig olyan esztelen fordulatokat hoztak, hogy úgy döntöttem, a harmadik évad már nem is érdekel... Miután megnéztem két teljesen ötlettelen és kiszámítható Walking Dead részt is, úgy döntöttem, számomra ennyi volt az HBO Go... (lemondtam)

É2I 2020.10.18. 07:04:20

@MMSZoli: Lehet kicsit álmos lehettél az este, de ebből egy évad ment le ;)

A bejegyzéshez meg annyit, hogy igazán elkönyvelhetné már, hogy a sorozatokat úgy készítik el, hogy ha siker folytatják, ha nem hozza a pénzt, akkor kasza.
Tonnaszám vannak ennél sokkal semmitmondóbb, kliséket halmozó trágya dombok.
Bár a vége felütés - spoiler nélkül - érdekes volt (egy dolgot megmagyarázott), de ott azért többet vártam.
Remélem lesz következő évad és kicsit kifejtenek 1-2 dolgot, vagy éppen hagyják és szője magában mindenki tovább ahogy neki tetszik :D

doomguard 2020.10.18. 09:20:55

Az ötödik részig azt mondtam: Zseniális! Annyi irányba el lehetett volna vinni, a cikkben is leírt "jobb anya lehet e egy gép az embernél" vonalon keresztül a civilizáció újraépítésén keresztül, egy új vallás kialakulásáig. Természetesen beleszőve az idegeneket, a vallásháborút, az idegen környezetben az "új ember" kialakulását. ( a Kepler 22b kb 2x nagyobb a Földnél, és ez azért hat a biológiára) Rengeteg, rengeteg pofás storyline lehetett volna. Ehelyett a katyvasz amit kaptunk, förtelmes, és az utolsó 2 részben kulminálva mindent alulmúlt. Komolyan, egy rohadt robotról beszélünk, egy gépről! Nincs neme, nincsenek biológiai funkció!i (akik látták, szerintem értik min akadok ki) A misztikus maszlag is felesleges, inkább lehetett volna a vallásos firhangot arra ráhúzni, hogyan is vesztik el, vagy alakítják át a hitüket a Mithraisták. Ehelyett Ragnar átmegy skizofrén pszichopatába.
Összegezve: nem vagyok kíváncsi a második évadra.
Ezzel ellentétben tűkön állva várom a The Boys season 3-at. Annak a lezárása nagyon WTF, és zseniális a cliffhanger a végén.

Sir Gombóc 2020.10.18. 10:47:10

@É2I: berendelték a 2. évadot. Nálam a mélypont a 8.-9. rész volt, ott elment nagyon érthetetlen irányba a történet, az évadzáró picit javított a helyzeten, de inkább csak a feldobott új szálak miatt. Hogy ezekből mit tudnak majd kihozni?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2020.10.18. 13:26:45

"'82-ben (A szárnyas fejvadásszal) még újítónak számított, talán az utána következő harminc alkalommal is érdekes volt még, de 2020-ra elérve ez a téma nem csak lerágott csont, de szinte enyv már."

A mai fiatalok a régi filmeket nem ismerik. Középiskolás osztályomat kérdeztem egyszer, hogy ismerik-e a Mátrixot. Bizonytalan fejcsóválás volt a válasz. Bizony, ami nekünk klasszikus, az nekik porlepte, talán sosem hallott, múzeumi darab, aminek legfeljebb a remake-jével fog találkozni, amely talán tetszeni is fog neki, mi meg mérgelődünk, hogy miért kellett így elcseszni egy klasszikus emlékét. Így aztán az "egy újszülöttnek minden vicc új" alapon nekik el lehet sütni ugyanazt a poént harminckettedszer is.

@É2I: "igazán elkönyvelhetné már, hogy a sorozatokat úgy készítik el, hogy ha siker folytatják, ha nem hozza a pénzt, akkor kasza."

Attól, hogy ez az ártalmas gyakorlat gyakorlattá vált, nem feltétlenül kell tudnunk elkönyvelni, elfogadni, túllépni rajta.

Ezért az ártalmas, romboló gyártói szokásért azok a nézők is felelősek, akik, ha tetszik nekik valami, nem képesek felnőtt módra lezárni magukban az élményt, hanem gyerekként követelőznek a folytatásért. Teljesen megváltoztatva a mozinézői szemléletet, fogyasztási szokást. A gyártó pedig, amíg csorog a pénz a termékből, gyárt, neki az a lényeg, hogy a fogyasztó fogyasszon. Néhányan morognak a lezáratlanság miatt, és mindenki megnézi a következő szériát.

Eskael 2020.10.18. 13:49:11

A cikk tartalmával egyetértek nagyjából, de írástechnikailag ez a cikk ez egy szemétkupac. Brutálisan sok elírás, hiba, nyelvtani hiba, inkozisztens kifejezés van benne.
Gyalázat ilyet bárkinek kiengedni a kezéből, de gyalázat rendszerszinten is, hogy ilyen megtörténhet. Hol vannak lektorok, korrektorok, de legalább egy szimpla helyesírásellenörző?

victor vacendak 2020.10.18. 14:46:09

Nincs abban meglepő, hogy minden agyonhype-olt sorozat tulajdonképpen szar. Van, ami azonnal szarnak túnik, van, ami csak az első szezon végére válik nyilvánvalóan szarrá. Westworld, Altered Carbon, Pickard, ST: Discovery jut hirtelen eszembe az elmúlt időszakból, ami hatalmas csalódás volt. Ja, meg a Mandalorian, bár az talán nem sci-fi, úgyhogy ne is vegyük ide.

Scott sajnos a Black Hawk Down óta kb. egy jó filmet csinált, az Alien-univerzummal meg talán jobban elbánt, mint az összes AvP (és Predator-film, amit a XXI. században csináltak) agymenés együtt.

impala 2020.10.18. 15:24:53

igen, első két rész után alig vártam a folytatást, később meg alig vártam, hogy essünk már túl rajta.

xiezi 2020.10.18. 16:30:53

A sorozatban hangsúlyosan van szó Apáról és Anyáról - mindeközben ez a felállás épp a lényegi mondanivalót fedi el. A hagyományos családra nincs is szükség egy társadalomban. Ráadásul Apa épp az anyai szerepet látja el, Anya pedig apai szerepet. Marcus és Sue karaktere ebből a megközelítésből nem ellentétpárja Apának és Anyának, hiszen nem vér szerinti szülők. Tiszta agymosás az egész - mások ezt nem látják?

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2020.10.18. 18:49:41

@xiezi: "A hagyományos családra nincs is szükség egy társadalomban."

Ezt mondd el azoknak a gyerekeknek is, akik belebetegedtek abba, hogy hagyományos család nélkül nevelkedtek. Például nevelőotthonokban, aminek az ideája megtalálható többféle társadalomtípusban is, az elegáns angol bentlakásos iskoláktól a kibucokig.

Az a gyanúm, hogy te csak a sorozat egyik "olvasatáról" beszélsz, egy efféle sorozatban sokan találhatnak valamilyen ideológiai útmutatást vagy párhuzamot, egymással szöges ellentétben is.

xiezi 2020.10.18. 19:08:15

Szerintem félreértettél. Az általad idézett mondat nem az én véleményem, hanem véleményem szerint épp ez mondanivalója a sorozatnak. És én ezt tartom agymosásnak. Nem mondja ki kerek-perec, hanem mindenki úgy viselkedik, mintha ez lenne a természetes - holott nem az.

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2020.10.20. 10:56:16

Ilyen brutálisan letisztult, minimalista látványú sci-fit is régen láttam. A történet, és annak kibontása előtt le a kalappal, és az utolsó 2 rész volt olyan erős hasbarúgás, hogy arra szavak nincsenek. Minden színész zseniális, de Amanda Collin Anyája kimagaslóan jó volt!

MMSZoli 2020.10.21. 21:51:31

@É2I: Jogos! Általában este 11 után tudtam csak nekiállni.
Egyébként teljesen egyetértek Doomguard hozzászólásával, azzal kiegészítve, hogy a "költséges" CGI szinte teljes mértékben hiányzik a sorozatból. Mire gondolok? Hogyan tudna kifejlődni egy értelmes faj (még ha el is korcsosul) egy olyan bolygón, ahol nincsenek rovarok, vagy egyéb élőlényeg. Csak gombán? na ne már! Köztudott, hogy a föld alatt élő lények tömegükben kétszeresen felülmúlják a föld felett élők tömegét, és hogy pl. a hihetetlen mód alkalmazkodóképes hangyák sokszorosan felülmúlják bármely sikeres faj állományát. Ebben a filmben nincs egy rovar vagy bármi. Ez egy halott vagy haldokló bolygó, Miért mentek éppen oda???
süti beállítások módosítása