Régebben, mint réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban...

Gamer percek - 2. Star Wars: Knights of the Old Republic I-II.

2015. december 17. - Afthrast

Pontosabban 3000 évvel a filmek előtt voltak jelentős események a Star Wars univerzumában, ami a történelem megkurtítása után hivatalosan már nem tartozik az univerzumhoz. De nézzük is milyen két, a Star Wars világ lényegét legjobban megfogó, illetve átdolgozó régi, de fantasztikus RPG a Knighs of the Old Republic két része, és hogyan lehet hű egy történet egy univerzumhoz jelentős módosításokkal, mert ha szereted a Star Wars-t, az RPG-ket és nincs ellenedre egy relatíve régi játék, akkor ezt a két játékot kár lenne kihagynod!

revan_exile_field_and_somber_sky_by_kistehvost-d7je1el.jpg

Kezdjük röviden azzal, mi is tartozik az új kánonba. Itt egy lista, de aki nem akarja végignézni, gyakorlatilag a filmek, az animációs sorozatok, pár könyv, az új Battlefront játék és még pár hasonló dolog tartozik bele. Amikor a Disney megvette a Star Wars széria jogait, ezeken kívül hivatalosan minden esemény törlődött az univerzumból (az egyik kedvenc könyvem, a Star Wars: Sötétkard is). Ezt sok Star Wars média megszenvedte, elsősorban regények, rövid történeteket, de érte a játékok világait is (említeném például a Jedi Knight szériát). Nem arról van szó, hogy innentől értéktelenek a történeteik, csak kellemetlen úgy átélni egy történetet, hogy tudjuk, bármikor betehetnek valamit a helyére (elsősorban a filmek utáni médiát érinti ez). Szerencsére sok dolog megmaradt, de nem a filmeknek, hanem inkább a könyveknek és animációs sorozatoknak köszönhetően, ilyen például a kettő törvénye és annak megalkotója Darth Bane, ugyanis egy pár percre megjelenik a The Clone Wars sorozatban, és röviden el is mondja a lényegét. Na de nézzük, milyen is volt az univerzum, mielőtt Bane újraformálta a Sith rendet, és mielőtt a hivatalos történetszálból kivették ezeket a darabokat.

Mindkét játék ugyanabban a korban, gyakorlatilag pár évvel egymás után történik, a játékmenet is ~80%-ban visszaköszön, viszont a két fejlesztőcég megközelítése jelentősen eltért egymástól és valamennyire a Star Wars univerzumtól is. Mindkét játékban egy jó RPG-hez híven a legnagyobb hangsúly a saját karakterünk fejlődésén van, melynek számos tulajdonságát változtathatjuk, bár a kinézetét, a játékok kora miatt (2003 és 2004-ben kijött játékokról beszélünk) kevésbé, mint képességeit és jártasságait. Ez mind persze nem sokat érne, a remekül elkészített - helyenként döcögős/apróbb hibás -, de a maga korában nagyon kifinomult párbeszédrendszer, döntéshozatalok (azok következményei) és történetvezetés nélkül. A harcrendszer sajnos manapság már csak elégséges, de ha ettől el tudunk vonatkoztatni, akkor a legjobb Star Wars élményekben lehet részünk.

star_wars_kotor_7ea076f03e034e951a8ce795eb96f52a.jpg

Nézzük is az első rész történetét. A Mandalóriai Háború után járunk, amikor a Régi Köztársaságot hatalmas veszély fenyegeti. A háború meggyengítette a Köztársaságot, a mandalóriaiak hatalmas pusztítást vittek véghez a Köztársaság bolygóin, csillagrendszerein. A jedi rend már ekkor is a Köztársaság védelmezője volt, ám jelentősen függetlenebb, és ebbe a háborúba nagyon sokáig nem engedték a mesterek, hogy részt vegyenek. Rengeteg, elsősorban tanítvány és jedi lovag azonban ellenszegült a tanács akaratának, és elindultak megvédelmezni a Köztársaságot. A háború szörnyűségekkel teli volt és a Köztársaság viadala is keserédesnek bizonyult. Revan és tanítványa, Malak, akik háborús hősök voltak, számos jedivel együtt elindult a galaxis peremére, és bármi is történt ott velük, a sithek nagyuraiként tértek vissza egy hadsereggel a hátuk mögött. Az új erő könnyűszerrel vitt pusztításokat véghez a Köztársaság még meggyengült seregein, és kellett idő, mire valamit érő választ tudtak adni az új fenyegetésre. Nem sokkal ezután kapcsolódunk be a történetbe, egy köztársasági katonaként, aki még nem tudja, de komoly megpróbáltatások előtt áll. Tovább nem ecsetelném, mert elég komoly spoilereket el lehet lőni már a játék legelején, legyen elég annyi, ez a játék visszaadja a Star Wars világ szinte minden elvárását, belecsöppenünk egy galaxist átölelő konfliktusba a "jó és a rossz" között, viszontláthatunk ismert területeket, megismerhetjük az erő világos és sötét oldalát, fénykardozhatunk, lézerpisztolyozhatunk és ami a legjobb, dönthetünk a Régi Köztársaság és a galaxis sorsáról.

hvxgzmn.jpg

A második rész sokkal sötétebbre veszi a hangulatot, és kicsit más témát is közelít meg. Nem sokkal (de azért évekkel) az első rész után játszódik, a Régi Köztársaság az első részben szerzett sebeit nyalogatja (akárki miatt is vannak), amikor a jedik egyszer csak szinte teljesen eltűntek és senki sem tudja pontosan, hogy miért vagy hova. Karakterünk ezúttal egy száműzött jedi (The Exile), aki a Mandalóriai Háború alatt elkövetett tettei miatt lett kitaszítva. Egy kihalt bányászaszteroidán ébred, ahol hamar találkozik leendő, ám annál rejtélyesebb társával (később társaival természetesen). Hamar rá kell ébrednie, hogy itt bizony nincs minden rendben, lemészárolt legénység, bányászdroidok veszik körül és valami megfoghatatlan sötétség. - Sajnálom, hogy a játékokból nem szándékoznak valami revampot készíteni, mert én 10 évesen majd betojtam ezeken a területeken (pedig 4,5 évesen már Diablóztam), sajnos a mai grafikák mellett ekkora élményt már nem nyújt, de így is eszméletlenül hangulatos, főleg az első és ez a rész közötti kontraszt miatt. - Az első résszel ellentétben, itt nem tudom (és nem is akarom) átölelni a történetet, ebben is van harc dögivel (?sajnos? a harcrendszer nem sokat változott) a döntéseink itt is nagyon formálják az eseményeket (társainkat meg főleg), spoilerek nélkül annyit mondhatok, hogy olyan Star Wars, hogy ihaj-csuhaj, sokkal neutrálisabban közelíti meg az Erő szerepét az univerzumban és sokszor elgondolkozunk azon, vajon egy jó szándékú cselekedet jó tett volt-e.

maxresdefault.jpg

Minden jó elrontása nélkül ennyi ízelítőt szerettem volna átadni a két játékról, annyit még, ha valakit érdekelne, igen, a Free-2-Play MMORPG, a Star Wars: The Old Republic is kb. ekkor játszódik (~300 évvel a KotOR2 után), de túl sokat feláldozott az eredeti értékeiből, így néhány átcsatoláson kívül nem igazán sorolható a KotOR1-2 mellé, így arról nem szólok ebben a cikkben.

Végezetül, röstellem, hogy spoilerek nélkül nem mondhatok többet a két játékról, öregségük miatt a történet adja az igazi értéküket (és a mai napig az RPG történetek, illetve Star Wars játékok toplistákban tartják a helyüket), de ahogy az elején is írtam, ha szereted a Star Wars-t (ha nem, akkor is, csak akkor ne zavarjon a régi grafika és harcrendszer), az RPG-ket és nem zavar, hogy régebbi a játék, ezt a két játékot nagyon érdemes kipróbálni, mert nem csak remek RPG-k, hanem egy új megvilágításban mutatják meg a Star Wars (sajnos már nem hivatalos) világát.

A bejegyzés trackback címe:

https://akritizator.blog.hu/api/trackback/id/tr288174108

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

hivatásos naplopó 2015.12.18. 22:20:59

kotort portolták mobilra is, droidra 5 euró a játék, abszolút visszaadja az élményt

2015.12.19. 10:32:32

Szerintem a harc nagyon is jó volt benne, körökre osztott, de mégis folyamatos. Bármikor meg lehetett állítani és parancsokat osztogatni, taktikázni. A történet és a párbeszédek is nagyon ötletesek voltak, főleg az tetszett, hogy a társaid is belefolytak a beszélgetésekbe. Volt saját véleményük és meg is sértődtek ha a természetükkel teljesen ellentétes dologra vállalkoztál velük. Sajnos a későbbi ehhez hasonló játékokban (Mass Effect, Dragon Age) már nem fordítottak erre akkora figyelmet és a társaid legtöbbször csak bólogatnak akármit is teszel.
süti beállítások módosítása